To-dages konferencen Ord22 formidler ny viden og forskningsresultater til fagpersoner, som arbejder med ordblindhed og andre læsevanskeligheder.
Målgruppen for Ord22 er fagpersoner inden for grundskole, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og voksenuddannelser. Det er Uddannelsesforbundet og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som står bag konferencen.
De fem hovedoplæg er:
- Læsevanskeligheder. Hvad ved vi, og hvad ved vi ikke? / v. Carsten Elbro, Professor, Center for læseforskning, Københavns Universitet
- Arbeidshukommelse: Er problemer med arbeidsminne en årsak tl lese- og lærevansker og har trening av arbeidsminne efekt? / v. Monica Melby-Lervåg, Professor, Institutt for Spesialpedagogikk, Oslo Universitet
- Paneldialog: Hvordan ser den gode ordblindeindsats ud set med den ordblinde persons øjne? Paneldeltagerne er ordblinde børn, unge og voksne fra grundskole, ungdomsuddannelse, videregående uddannelse og voksenuddannelse Facilitator af paneldialog: Gitte Skipper, leder Kompetencecenter for Læsning Aarhus
- What have we learned from family studies of dyslexia? Implicatons for diagnosis and treatment / v. Peter F. de Jong, Professor University of Amsterdam
- Hvad gør dansk svært? Om forskningsprojektet “The Puzzle of Danish” / v. Fabio Trecca, adjunkt, ph.d., TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet
Derudover kan deltagerne fordele sig på tre gange fem workshops.
Praktisk Info
Tid: Onsdag den 14. og torsdag den 15. september 2022
Sted: CPH Conference i DGI Byen i København.
Pris: 4.000 kr.