Seneste nyheder
To gange har LOF samlet 275 kursister til seks kulturelle online events. ”Midt i alt det triste har coronaen også været en gave for os. Vi har opdaget helt nye kursusformer,” siger udviklingskonsulent Dorthe Lykke Olesen.
Af Michael Voss
På mandag besøger de Skagens Museum, en anden uge er de helt ude mod øst på Bornholms Kunstmuseum. Deltagerne kommer vidt omkring på LOF’s online højskole ”Kunstruten med Peter Kær”. I alt seks museer besøger de med Peter Kær som gennemgående vært og med lokale eksperter som foredragsholdere.
Det er anden gang, at LOF gennemfører dette højskoleforløb.
Højskolestemning på skærmen
”Kursisterne bliver introduceret til nogle af de spændende værker på museerne, og foredragsholderen lægger vægt på også at fortælle om menneskerne bag kunsten,” siger udviklingskonsulent Dorthe Lykke Olesen fra LOF’s landsorganisation.
Af gode grunde får deltagerne ikke den normale højskoles 24 timers samvær, men lidt højskolestemning er der:
”Vi begynder med fællessang. Undervejs bevæger vi os med pausetrim, og kursusdagen slutter med, at deltagerne mødes i mindre grupper i de digitale break-out-rooms,” fortæller Dorthe Lykke Olesen.
Deltagerne har også en Facebook-gruppe, hvor de kan udveksle deres egen viden om kunsten og deres mening om det, de har set.
Kvalitet skal koste
Mange folkeoplysende og kulturelle online-tilbud i øjeblikket er gratis eller meget billige. LOF har valgt en anden vej:
”Det koster 325 kr. at deltage. Vi har valgt at sige lige ud, at det er megagodt tilbud, og sådan noget koster penge. Det har ikke forhindret fuldt hus og ventelister, og jeg tror også, at det er en af forklaringerne på, at over 90 % af deltagerne i den første runde deltog i alle seks museumsbesøg,” siger Dorthe Lykke Olesen.
Ikke alene har LOF fået fyldt op. Dorthe Lykke Olesen kan også vise meget høje tilfredshedsrater i en opfølgende spørgeskemaundersøgelse.
Lærte undervejs
Det hører med til succeshistorien, at LOF-skolerne lagde ud med et knap så vellykket digitalt projekt. Under nedlukningen i foråret 2020 planlagde de en online kulturarvshøjskole.
”Vi havde tre uger til at forberede det, og vi vidste ikke så meget om formatet på det tidspunkt. Da vi kom i gang, var samfundet blevet delvist genåbnet. Mange havde travlt med at udnytte mulighederne for at komme ud og møde andre mennesker fysisk. Så deltagelsen var ikke overvældende,” fortæller Dorthe Lykke Olesen og tilføjer:
”Men vi lærte rigtig meget, og vi vidste, at vi var på rette spor.”
Flere online-tilbud
Efter at være kommet endnu mere på rette spor er Dorthe Lykke Olesen – og LOF-skolerne – parat til mange flere online-aktiviteter.
Landsorganisationen har samlet et katalog over 50 udvalgte online-kurser fra de forskellige skoler, og en tredje omgang af Kunstruten er planlagt.
Samtidig har LOF valgt at bygge bro mellem det digitale og det fysiske. Et andet helt nyt oplevelseskatalog indeholder besøg på museer.
”Nu åbner museerne snart, og så skal ud vi ud og opleve alt det i virkeligheden, som vi så på skærmen,” siger Dorthe Lykke Olesen.
Det er guidede rundvisninger, hvor man bevæger sig runde i hele samlingen, men også hører om bygningerne og om det daglige arbejde bag kulisserne på museet.
En ny version af aftenskolen
”Med det her format kan vi tilbyde noget andet og mere end de traditionelle kurser, højskoler og museumsbesøg. Det er ikke alle, som har mulighed for at rejse lande rundt og besøge seks forskellige kunstmuseer på kort tid.
Det fysiske møder betyder noget for samvær og fællesskab, men vi har vist, man kan også skabe fornemmelsen af fællesskab online. Det er ikke en erstatning, men ny tilrettelæggelsesform,” siger Dorthe Lykke Olesen, som håber, at det også bliver muligt at gennemføre denne type aktiviteter under folkeoplysningsloven, når corona-dispensationer ikke gælder længere.
”Jeg havde ikke troet det, men midt i alle problemerne blev coronaen en gave for LOF. Når verden giver modstand, ser man nye udviklingsmuligheder.”
Skolesamarbejde
Online-højskolen Kunstruten er et samarbejde mellem seks LOF-skoler og landsorganisationen
- De enkelte skoler er hver ansvarlige for et museumsbesøg i deres område.
- To af skolerne tager sig af teknikken. En skole sørger for FB-annoncering, og en anden skole koordinere økonomien og en tredje det grafiske.
- Landsorganisationen står for procesledelse og noget af kommunikation og markedsføring, herunder mediesamarbejdet med blandt andet Jyllands-Posten.
Yderligere oplysninger: Udviklingskonsulent Dorthe Lykke Olesen, dlo@lof.dk, 40 21 34 73