Indholdsfortegnelse
Om projektet
Projekttitel: Bæredygtig hverdag
Organisation: Fora
Formål: At inspirere aftenskoler til at udvikle og udbyde kurser og aktiviteter, der kan inspirere borgere til en mere bæredygtig hverdag.
Målgruppe: Almene borgere og brugere af aftenskolerne
Projektperiode: 2021
Kort resume
Fem aftenskoler har deltaget og har under konceptet Bæredygtig hverdag udbudt kurser, der bidrager til en mere bæredygtig hverdag. Der har været tilknyttet to bæredygtigheds-ambassadører fra skoler i Fora, der har inspireret de deltagende skoler. Projektet har eksperimenteret med principper og greb fra adfærdsdesign, både ift. skolerne og ift. udbuddet af kurser. De fem aftenskoler har eksperimenteret med forskelligt fagudbud og forskellige målgrupper.
Der har været to ambassadører tilknyttet projektet, som har medvirket ved interviews, webinar og i projektet Facebookgruppe. Facebookgruppen er nu flyttet over i Foras bæredygtighedsnetværk.
Der har været fortalt om projektet og dets muligheder i bæredygtighedsnetværket, ligesom erfaringer og læringer fra projektet vil blive brugt i udviklingen af aktiviteter i Foras bæredygtighedsnetværk.
Erfaringer
De skoler, der udbød kurser, der ligger op af deres profil, fx Genbrugssmykker, havde mere held med at få deltagere, end de skoler, der udbød mere generelle bæredygtighedskurser. Fora har udviklet en understøttende grafik, en animation og hjulpet sprogligt ift. Facebook annoncering og kursustekster samt adfærds-fifs på baggrund af adfærdsanalyser. Det kræver dog meget struktureret arbejde fra skolernes side, og der skal derfor mere end ét forsøg til, før vi kan se positive resultater.
Herudover oplevede FORA, at få vores Facebook side lukket ned, og måtte have eksperthjælp til at genåbne den. Det er uigennemskueligt, hvornår Facebook synes, man er for "politisk" i sine budskaber, eller "oversælger", og det er en reel udfordring. FORA er blevet meget opmærksomme på de udfordringer og faldgruber, der eksisterer på dette område - både når det handler om at motivere aftenskoler og borgere til at ”gøre noget”, og i særdeleshed når det handler om synliggørelse af vores og skolernes bidrag og risikoen for greenwashing.
Gode råd
Vær opmærksom på, at det tager lang tid at få folk med ombord, uanset om det er foreninger, skoler eller borgere. Derudover lav så konkrete aktiviteter, som muligt, hvor folk "hands on" lærer noget konkret. Aktiviteter der mere generelt indfører i viden om aspekter af bæredygtighed er svære at samle deltagere til. -Tag ikke ordet i din mund! Beskriv dine aktiviteter for det, de er og undgå at kalde noget bæredygtigt.