Bæredygtighed ind i undervisningen
FOF’s Landsorganisation

Bæredygtighed ind i undervisningen

Redaktionel dato: 21. februar 2024

Om projektet

Projekttitel: Bæredygtighed ind i undervisningen

Organisation: FOF’s Landsorganisation

Formål: Målet var at få viden, der kunne gøre os i stand til at styrke aftenskolernes indsats for at inddrage bæredygtighed i eksisterende og nye undervisningstilbud, bl.a. ved at udforme fælles udviklingstiltag og -projekter.

Målgruppe: Den politiske og daglige ledelse i de fem forbunds lokale skoler/foreninger.

Projektperiode: 2022 – 2023

Kort resume

Via to primære greb har vi afdækket undervisernes og de lokale skoler/foreningers behov. Først lavede vi en kvantitativ undersøgelse, som 600 undervisere svarede på. Her fik vi meget tydelige pejlemærker på, at underviserne i høj grad er interesserede i at inddrage bæredygtighed, men at de savner konkret og evidensbaseret viden indenfor deres fagområde, som de kan være trygge ved at formidle videre; og at de ønsker pædagogiske fif, tricks og konkrete anvisninger til, hvordan de kan gøre det. Vi fik også viden om, hvordan underviserne ønsker at deltage i kompetenceudvikling, som vi kunne bruge til det videre arbejde.

Hernæst havde vi samlet i alt 25 lokale undervisere, fordelt på 2 workshops i hhv. Nyborg og Herning. Her var en klar konklusion, at bæredygtighed opfattes og er mangfoldigt, men at det med den rette indsigt og kompetence kan udleves i alle fag. Samt at bæredygtighed ikke kan og skal være et fag i sig selv, men skal indtænkes i fagene og didaktikken, så det bliver undervisning MED bæredygtighed, ikke OM bæredygtighed. Sidst havde vi en gruppe lokale ledere samlet til en workshop, for at få deres input omkring at udbyde aktiviteter med bæredygtighed og kompetenceudvikling af deres undervisere hertil. Konklusionerne herfra flugtede godt med de to foregående workshops, og der var et stort ønske om en fælles indsats på tværs af oplysningsforbundene.

Erfaringer

Det giver rigtig god mening at samarbejde på tværs af forbund, når emnet er så generisk og alment, som bæredygtighed og kompetenceløft af undervisere er. Ca. 1/4 af underviserne, som har svaret den kvantitative undersøgelse, underviser i flere forbund.

Gode råd

Der skal afsættes tid til samarbejde, der skal forventningsafstemmes omkring opgaver på tværs, og hellere flere korte koordineringsmøder, end få lange møder. Det giver god mening af de overordnede projekt- og administrative opgaver samles et sted, men at øvrige opgaver, herunder kommunikation, planlægning etc. deles.