Indholdsfortegnelse
Om projektet
Projekttitel: Digital brevkasse
Organisation: Folkevirke
Formål: At skabe mere engagerede samfundsborgere og sikre færre uhensigtsmæssige kultursammenstød. Derudover ville vi skabe bedre sameksistens i det danske samfund samt sikre bedre livskvalitet hos deltagerne og deres børn/ børnebørn.
Målgruppe: Mødre og bedstemødre som er indvandrere eller flygtninge.
Projektperiode: 2020-2021
Kort resume
Visionen har været at skabe et fællesskab, hvor deltagerne kan hjælpe hinanden bl.a. ved at bruge et chatroom. Et fællesskab, hvor deltagerne opdager, at de ikke står alene og kan se, at de fleste slås med de samme problemstillinger, og at de kan få hjælp gennem den Digitale Brevkasse.
Folkevirkes ønske var at deltagerne i Digital brevkasse vilel sprede deres nyerhvervede viden i deres kulturelle netværk. Folkevirke fik i løbet af projektet kontakt til flere unge med ikke-vestlig baggrund og med muslimsk levevis. I samtaler uden for Facebook gav de Folkevirke mange input til emner og formuleringer på sitet. Midt i projektforløbet fik vi så at vide, at der er mange kulturelle grunde til, at de ikke deltager i delvist åbne/tilgængelige debatfora, hvor de ikke var sikre på, hvem de øvrige deltagere er.
Folkevirke havde regnet med, at der i en coronatid ville være interesse for at kunne debattere elektronisk - man havde så ikke taget højde for den kulturelle tilgang til netop den type debatter. Projektet har sat Folkevirke i kontakt med nye brugere og har samtidig fået indsigt i, hvordan man mest hensigtsmæssigt kan udbygge kontakten i et miljø med deltagere med ikke-vestlig baggrund.
Erfaringer
Folkevirke fik i løbet af projektet kontakt til flere unge med ikke-vestlig baggrund og med muslimsk levevis. I samtaler uden for Facebook gav de Folkevirke mange input til emner og formuleringer på sitet. Midt i projektforløbet fik vi så at vide, at der er mange kulturelle grunde til, at de ikke deltager i delvist åbne/tilgængelige debatfora, hvor de ikke var sikre på, hvem de øvrige deltagere er. Folkevirke havde regnet med, at der i en coronatid ville være interesse for at kunne debattere elektronisk - man havde så ikke taget højde for den kulturelle tilgang til netop den type debatter.
Gode råd
Beregn god tid til forberedelserne Vær omhyggelig med at finde frem til de præcise målgrupper.