Retningslinjer for Kulturministeriets udviklingspulje til lokal folkeoplysning
Puljer

Retningslinjer for Kulturministeriets udviklingspulje til lokal folkeoplysning

Redaktionel dato: 12. juli 2021

Formål

Formålet med puljen er at udvikle og udbrede nye måder at drive folkeoplysning på.

Kriterier

Der gives støtte til:

  • Projekter, der udvikler viden om, afprøver og/eller udbreder initiativer om nye metoder, organiseringsformer og målgrupper.
  • Projekter ansøgt i 2025 skal kunne gennemføres fra 1/4 2025 og med afrapportering til DFS senest 1/12 2026. Det giver en projektperiode på knap 2 år.

Hvem kan søge?

Puljen kan søges af lokale og landsdækkende organisationer/foreninger som opfylder følgende krav:

  • har folkeoplysning som et hovedformål, og en hovedaktivitet.
  • er foreningsopbygget, og har eksisteret som sådan i mindst 2 år.
  • udøver eller understøtter lokal forankret folkeoplysende aktivitet under folkeoplysningsloven; dvs. folkeoplysende voksenundervisning eller foreningsaktivitet med voksne som primær målgruppe.
  • Puljen udbydes af Kulturministeriet, men administreres af Dansk Folkeoplysnings Samråd. Puljen udbydes med lovhjemmel i Folkeoplysningslovens §53, stk. 2 om forsøgs- og udviklingsarbejde indenfor lovens område, og ansøgerkredsen er derfor afgrænset til at være foreninger og organisationer med virke herunder. Men der er ikke krav om tilhørsforhold til DFS.

Hvem kan ikke søge?

På baggrund af ovenstående kriterier kan følgende ikke søge:

  • Patientforeninger, både landssekretariater og lokalafdelinger.
  • Frivillige sociale foreninger, både landssekretariater og lokalafdelinger.
  • Biblioteker og museer.
  • Foreninger med aktiviteter for børn, da puljen har voksne som målgruppe.

Organisationer, der ikke er støtteberettigede, kan indgå som samarbejdspartner i en projektansøgning.

Vurderingskriterier

Ansøgningerne vurderes og prioriteres ud fra følgende kriterier:

Ansøgningen vurderes i første omgang på at:

  • Ansøgningen lever op til puljens formål og formalia
  • Projektet/aktiviteten kan gennemføres på en forsvarlig måde, dvs. at der skal være sammenhæng mellem formål, budget og plan for gennemførelse.
  • Projektet skal kunne gennemføres indenfor projektperioden på knap 2 år.

Herudover vurderes og prioriteres ansøgningerne i forhold til:

  • Projekter der gennemføres i samarbejde mellem flere af DFS’ medlemsorganisationer og/eller andre eksterne samarbejdspartnere, herunder DFS’ associerede medlemmer.
  • Projekter med et perspektiv, der rækker ud over selve projektperioden, og har en plan for implementering/forankring.

Årets prioriterede temaer 2025

DFS' bestyrelse har besluttet at prioritere og opfordre til ansøgninger indenfor 2 temaer:

Tema

Folkelig grøn omstilling

Med et tema om grøn omstilling ønsker DFS at initiere til igangsættelse af aktiviteter, der har fokus på, hvordan folkeoplysende aktører kan bidrage til den lokale grønne omstilling og være med til at skabe løsninger på nogle af de store udfordringer, vi står over for. Det kan fx være projekter, der i samarbejde med nye samarbejdspartnere, har fokus på hvordan deltagere kan træffe grønnere valg og skabe nye vaner i deres
hverdagsliv, fx med en målsætning om at reducere forbrug, ressourcer mm.

Fokus i projekterne kan være at skabe viden, inspiration eller teste metoder til inddragelse af nye målgrupper, der ønsker at bidrage til en omstilling af samfundet, hvor folkeoplysende fællesskaber kan fungere som laboratorium for igangsættelse af grønne handlefællesskaber.

Tema

Sundhed og mental trivsel

Med et tema om sundhed og mental trivsel ønsker DFS at understøtte folkeoplysende aktører i at skabe inkluderende fællesskaber med fokus på sundhed og trivsel. Det kan fx være projekter, som med udgangspunkt i et fælles 3. særligt fokuserer på at skabe trivsel og engagement for nye deltagere, eller som eksperimenterer med nye former for indgange til folkeoplysende fællesskaber, hvor alle kan være med.

Fokus i projekterne kan handle om, hvordan man skaber fællesskaber for flere og hvor meningsfulde fællesskaber og nye relationer kan vokse sig stærke og styrke deltagernes sundhed. Projekterne skal i deres beskrivelse forklare, hvordan nye målgrupper inkluderes, og hvilke metoder og tilgange projektet vil arbejde
med for at styrke fællesskaber, sundhed og mental trivsel.

Ansøgninger med andre temaer modtages fortsat gerne; det er i vurderingsprocessen ansøgningens og projektets kvalitet, der går forud for temaområdet.

Der kan ikke søges til:

  • Ordinær aktivitet (herunder f.eks. årsmøder, årsrapporter, jubilæumsarrangementer, opdateringer eller fornyelse af hjemmesider, andet informationsmateriale, eller udgivelse af medlemsblade).
  • Der ydes tilskud til folkeoplysningsaktiviteter og ikke til kampagner. Forskellen er, at ’kampagne’ dækker over en aktivitet, der har til formål at formidle et bestemt budskab, mens folkeoplysning er en aktivitet, der indebærer læring i dialog og debat, og ikke har et bestemt budskab.
  • Intern uddannelse af egne medarbejdere, bestyrelsesmedlemmer og lignende.
  • Inventar, udstyr m.v.

Ansøgnings- og budgetskema

I det elektroniske ansøgningsskema skal du uploade et budget for projektet.

Budgetskemaet skal uploades i ansøgningsskemaet som PDF-fil. Du skal derfor gemme budgetskemaet som PDF eller konvertere det til PDF inden du uploader det.

Regnskabsdelen skal senere anvendes af de bevillingsmodtagere, der har modtaget mere end 100.000 kr. eller er blevet udtaget til kontrol.

Udgifter til rejser, befordring, ophold og fortæring i forbindelse med mødevirksomhed afholdes af de for staten gældende regler. Hvis der indgår løntimer, skal der angives timetal og opgaver for de aflønnede personer. Puljen følger folkeoplysningens lønbekendtgørelse og timeløn kan derfor max. udgøre 319 kr. i timen.

Samtlige indtægter og udgifter til projektet, herunder tilskud og indtægter fra anden side skal fremgå af budgetskemaet.

Bevilling og udbetaling af tilskud

Det bevilgede tilskud kan kun anvendes til de udgiftstyper, der er angivet i bevillingsskrivelsen. Hvis der ønskes ændringer i budgettet, skal der ansøges herom ved logge ind på din profil i ansøgningssystemet og uploade et revideret budget. 

DFS har mulighed for at udbetale et acontobeløb af tilskuddet. Ønskes dette, skal der anmodes om det ved at sende en besked til DFS i ansøgningssystemet.

  • ved bevillinger på 100.000 kr. eller derunder kan hele beløbet udbetales aconto
  • ved bevillinger på 100.000 kr. eller derover kan halvdelen udbetales.

Udbetaling af det resterende tilskud finder sted efter godkendelse af indsendt regnskab/erklæring og projektrapport.

Formidling af projektets resultater

En betingelse for bevillingen er, at det udarbejdede koncept, materiale eller på anden vis produkt, skal stå til rådighed for og efterfølgende kan anvendes af DFS og andre folkeoplysende organisationer. Vi vil fra DFS sætte fokus på erfaringsdeling.

Samtidig kan DFS anmode om, at erfaringer fra projektet mundtligt fremlægges på et møde for f.eks. DFS’ bestyrelse og andre interesserede.

I produkter om projektet (bog, rapport, hjemmeside, eller lign.), skal der på fremtrædende plads (forside, omslag) være følgende tekst: ”Projektet er støttet af Dansk Folkeoplysnings Samråd.” Sammen med teksten skal DFS’ logo vises.

DFS og andre af DFS’ medlemsorganisationer vil kunne anvende og evt. udgive materialet mod angivelse af kilden

Download DFS-logo

Deadline for afrapportering

Regnskab/erklæring og rapport sendes til DFS via ansøgningssystemet senest d. 1. december. 

Regnskab og afrapportering skal aflægges i henhold til Bekendtgørelse nr. 1479 af 22/12/2014 om regnskab og revision af projekt- og aktivitetstilskud fra Kulturministeriet.

Puljen forvaltes af DFS og derfor skal Kulturministeriet læses som DFS, når bekendtgørelsen anvendes i forbindelse med denne pulje.