Aarhusiansk teaterskole ikke ladet sig lægge ned af corona-virussens hærgen. På kort tid er der skabt nye måder at undervise eleverne på- en cocktail af virtuelle skoletimer og friluftsundervisning.
Normalt foregår det på yderst fysisk og sveddryppende vis i skolens sale i Grønnegade. Men den går ikke for tiden, men eleverne på den aarhusianske teaterskole Move'n Act, som er medlem af oplysningsforbundet Fora, har lynhurtigt taget de nye tider til sig.
Hver morgen mødes alle online via videotjenesten Zoom. Her aftaler vi dagens program, hvorefter vi går over til elev-styret opvarmning – som jo altså i praksis foregår rundt omkring i hjemmene, mens undulaterne pipper, og hunde og katte ser nysgerrigt på, fortæller Move'n Acts skoleleder Mikkel Eder Ferdinand.
Udforsker nye platforme
Videre forklarer han:
”Eleverne får selvstændige opgaver: tekst-opgaver, som de indspiller og lægger op på Facebook, hvorefter de får personlig feedback, dialoger, hvor de spiller sammen over Messenger mm. Alle er i gang med et soloprojekt, som i første omgang betjener sig af digitale medier.
Mange af eleverne har kastet sig over videomediet og har taget det til sig som en ny og anderledes platform, hvis muligheder de først er i gang med at opdage og udforske.”
Folkeoplysningen lukker ikke ned
Rigtig mange folkeoplysende skoler og foreninger må indstille og udsætte undervisning og andre aktiviteter i disse uger. Men der arbejdes samtidig ihærdigt med at skabe andre rum for læring og handling. DFS’ hjemmeside og nyhedsbrev vil løbende beskrive nogle af disse initiativer.
Tidligere artikler i denne serie:
Virtuelle kompetenceløft under corona-krisen (FVU og OBU hos AOF)
Bryd isolationen med humor og interaktion (Fællesskab og klaver hos to DOF-skoler)
Når bålhyggen bliver virtuel (Efterskolen Eriksminde)
Ungdomsskolen er der for de unge – også når der er lukket (Ungdomsskolen Kolding)
Undervisning i det fri
Ikke bare det virtuelle rum tages i brug på Teaterskolen Move'n Act. En del af undervisningen foregår i det fri, hvor eleverne i mindre grupper aftaler møder, f.eks. i Botanisk Have, og arbejder sammen – med behørig afstand.
Som det seneste bliver de sendt ud på gaden i karakter, mens de bliver video-guidet af en anden elev, der i realtid føder dem med tanker, refleksioner og handlings-instruktioner.
”Således bliver vi af situationen og dens begrænsninger ansporet til konstant at få nye ideer. Nød lærer nøgen kvinde at spinde. Og vi var temmelig nøgne til at begynde med,” fastslår Mikkel Ferdinand.