Indholdsfortegnelse

Elise Greve og Lars B. Kristensen yderst til højre
Elise Greve, leder af Randers Daghøjskole: ”Vi styrker deres handleevne, kontrol og ejerskab over de beslutninger, der påvirker deres levevilkår, hverdag og fremtid.”
Lars B. Kristensen, leder af Silkeborg Ungdomsskole: "Vi prøver at få dem til at stoppe op, mærke efter, hvad de vil, men også stille krav til sig selv. Vi prøver at få fat i urkraften i dem."
Fleksibilitet og sammenhæng
De folkeoplysende skoler er forskellige, men de har også vigtige fællestræk:
- Fleksible forløb med fokus på den enkelte deltager i et fællesskab
- Attraktive læringsmiljøer med andre unge
- En pædagogik der fremmer personlig motivation og læring
- Fokus på både faglige og sociale kompetencer
- Sammenhæng mellem læring og vejledning
De folkeoplysende skoler med tilbud til unge er frie fagskoler, efterskoler, højskoler, ungdomsskoler, daghøjskoler og oplysningsforbund.
Folkeoplysende tilbud til unge
-
Frie Fagskoler
Frie Fagskoler er frie kostskoler i familie med høj- og efterskoler. Der optages elever, der er fyldt 16 eller som har forladt grundskolen efter 9. klasse. D...
-
Daghøjskoler
Daghøjskoler er relevante alternativer for unge, der ikke trives i skole-/institutionsprægede miljøer, men har brug for andre rammer for at kunne opnå positi...
-
Ungdomsskoler
Ungdomsskolerne vil særligt være et relevant tilbud for de unge, der af personlige, sociale eller faglige grunde ikke er i stand til at påbegynde en FGU. Ung...
-
Højskoler
Mange højskoler tilbyder forberedende og afklarende forløb, der er målrette unge uden uddannelse og job. Flere højskoler tilbyder forløb med særligt fokus ...
-
Oplysningsforbund
Der er også enkelte steder i landet, hvor oplysningsforbund som AOF, DOF og Fora har relevante tilbud til unge uden job og uddannelse. Det er forløb, der læ...
-
Efterskoler
Der findes 3 typer af efterskoler; almene efterskoler, ordblindeefterskoler og specialefterskoler. På alle typer af skoler bor eleverne sammen med andre unge...
Artikler og sider om unge
-
Højskoleforstander bliver formand for Trivselskommissionen
Rasmus Meyer fra Krogerup Højskole skal stå i spidsen for regeringens trivselskommission. Her flankeres han af Hanne Kirk fra Ungdomsskoleforeningen.
-
Ungdomsskoler og Coop sammen om at hjælpe unge i gang
Skoletrætte unge får selvtillid og indblik i arbejdsmarkedet, og butikker får nye ungarbejdere. Derfor fremhæver Reformkommissionen Coop Crew i deres rapport.
-
De unge uden job og uddannelse har brug for empowerment
”Vi styrker deres handleevne, kontrol og ejerskab over de beslutninger, der påvirker deres levevilkår, hverdag og fremtid,” sagde daghøjskoleleder Elise Greve.
-
Eksperter og praktikere om unge uden job og uddannelse
Unges veje til uddannelse eller arbejde. Debat med Reformkommissionens David Dreyer Lassen, Noemi Katznelson, en daghøjskoleleder og en ungdomsskoleleder.
-
Lad os udvikle - ikke afvikle - det 10. skoleår
”Klog nytænkning begynder ikke med at afskaffe det, der virker," skriver DFS’ formand om Reformkommissionens forslag om at afskaffe 10. skoleklasse.
-
For de unge eller for arbejdsudbuddet
Reformkommissionen forstår de unges komplekse problemer, men anbefalingerne er ikke komplekse. DFS advarer mod at gøre hurtigt-i-job til altdominerende løsning.
-
Afskaffelse af 10. klasse - et skridt i den forkerte retning
Reformkommissionen anbefaler at afskaffe 10. klasse. Det vil fjerne grundlaget for folkeoplysende skoler som de frie fagskoler og efterskolerne.
-
Efterskolernes formand foreslår ungdomskommission
Det er rammerne for ungdomslivet, der skaber mistrivsel, skriver Efterforskoleforeningens formand i et debatindlæg, hvor han foreslår en ungdomskommission.
-
Klimahåndbog til unge
Ny gratis håndbog giver unge redskaber til at tage ”den store klimasamtale” med ældre generationer.
-
Aktivisme og ungefællesskaber
Der bliver efterspurgt ungdomsoprør, men mange unge oplever et præstationspres. En minikonference sætter fokus på aktivisme, engagement og ungefællesskaber.
-
Her får sårbare unge mod på livet
Høje Taastrup Ungdomsskole fik særpris ved Politikens Undervisningspris for at vende elevernes negative erfaringer og give dem faglig ballast og livsmestring.
-
De unge er dannet til lydighed og personlig ambition
Bekymring for de unges engagement og demokrati prægede DFS’ repræsentantskabsmøde. Men der er vilje til en fælles indsats fra de folkeoplysende organisationer.
-
Folkeoplysningen skal bekæmpe antisemitisme
Chikane mod jøder er et problem i DK. Det kan folkeoplysningen være med til at bekæmpe. mener regeringen, der har lanceret en handlingsplan mod antisemitisme.
-
Tempo, trivsel og præstation
Hvordan kan vi forstå unges trivsel, mistrivsel og udsathed? Skal vi bekymre os, og hvordan kan vi handle? Det er temaet for CeFU’s store årlige konference.
-
Hvordan har de unge det?
Det andet af efterårets fire digitale morgenmøder - med Noemi Katznelson, professor og leder af Center for Ungdomsforskning på AAU CPH.