Asian Sensation fra Ungdomsskolen Kolding sætter sig ud i sin bil og taler via FaceTime på en Ipad om favoritband, favoritmåltid og hvordan det i det hele taget går med en af Koldings unge. Det er et af de virtuelle redskaber, ungdomsskolen tager i brug.
Asien Sensation hedder i virkeligheden Maili Nguyen og er klubmedarbejder i Ungdomsskolen Kolding. Når hun sætter sig ud i bilen, er det ikke kun for at tale med et enkelt klubmedlem. Det hele bliver samtidig lagt på klubbens Facebook-side, så alle de andre unge også kan følge med.
”Vi ved, at nogle af de unge bliver ensomme, når de ikke kan de kan komme i ungdomsskolen og i vores ungdomsklub,” fortæller Trine Duedahl Have, der er afdelingsleder i Ungdomsskolen.
Alle skal lave et opslag pr. dag
Derfor fik medarbejderne allerede fra første nedlukningsdag besked om at være aktive på Facebook hver dag. Aktiviteten kan have mange forskellige former:
- En sjov video, som du selv har lavet, hvor du laver noget aktivt – løber, træner, bager kage eller andet.
- En opgave / quiz, som de unge kan interagere på.
- En video eller billeder, der opfordrer til noget aktivt eller noget man kan lave. Selv eller online sammen med sine venner
- En videohilsen om, at medarbejderen er OK, og at håber, at de unge også er det.
- En deling af en sjov ting/aktivitet.
- Et oplysende opslag omkring den nuværende situation
Folkeoplysningen lukker ikke ned
Rigtig mange folkeoplysende skoler og foreninger må indstille og udsætte undervisning og andre aktiviteter i disse uger. Men der arbejdes samtidig ihærdigt med at skabe andre rum for læring og handling. DFS’ hjemmeside og nyhedsbrev vil løbende beskrive nogle af disse initiativer.
Tidligere artikler i denne serie:
Virtuelle kompetenceløft under corona-krisen (FVU og OBU hos AOF)
Bryd isolationen med humor og interaktion (Fællesskab og klaver hos to DOF-skoler)
Når bålhyggen bliver virtuel (Efterskolen Eriksminde)
Fortrolige rum efterlyses
Efter de første uger konstaterer Trine Duedahl Have, at klubbens unge i stort tal ser opslagene.
”Men der er ikke så mange kommentarer. Til gengæld henvender de unge sig til medarbejderne i lukkede messengergrupper og fortæller om ensomhed og andre problemer. Det er et mere intimt forum, hvor de ikke føler sig udstillede som i en åben Facebook-gruppe,” siger hun.
Ungdomsskolen Kolding har også 60 hold med fritidsundervisning. Fritidsunderviserne sørger for nogle opgaver, materialer, forslag til aktiviteter som de unge selv kan lave, videoer, instruktioner eller andet der kan passe til netop deres hold.
”Det er nemmere med engelsk og spansk undervisning end de mere praktiske fag, men de prøver alle sammen,” siger Trine Duedahl Have.
Flere ideer fra Ungdomsskoleforeningen
”Ungdomsskolerne kan stadig være platforme for venskaber, gode oplevelser og en fællesskabsfølelse – som er afgørende i en tid hvor vi skal begrænse fysisk kontakt. Mange ungdomsskoler er allerede i gang med at løse denne udfordring,” skriver Ungdomsskoleforeningen i deres nyhedsbrev.
Se hvordan andre ungdomsskoler fastholder kontakt og undervisning
Ungdomsskoleforeningen er medlem af DFS.