Redaktionel dato: 10. marts 2025

Prisen har i år modtaget ikke mindre end 282 indstillinger, hvilket er langt over sidste års rekord.

Foto: Frirummet

Foto: Frirummet

Der er nu udvalgt fem stærke kandidater, der er nomineret til Folkets Journalistpris 2025.

Det er fem meget forskellige journalistiske projekter, der inddrager borgerne og giver mod til at deltage i den demokratiske samtale.

De fem kandidater er nomineret i et ekstraordinært stort felt. Prisen har i år modtaget ikke mindre end 282 indstillinger, hvilket er langt over sidste års rekord.

”Man bliver optimist på journalistikkens vegne, når man læser indstillingerne til Folkets Journalistpris. Det er opløftende, at der er indstillinger af produkter fra både store, gamle mediehuse og helt nye start-ups, fra landsdækkende og regionale medier og indhold til både børn, unge og voksne. Indstillingerne tyder mildt sagt ikke på stilstand i medieverdenen, men på at der eksperimenteres på livet løs med at fortælle relevante, nuancerede historier i formater og på platforme, som danskerne vil bruge,” siger Henrik Berggren, Institutchef for Institut for Journalistik og Fotojournalistik på Danmarks Medie og Journalisthøjskole.

Det har derfor været en svær opgave i år at udvælge de fem journalistiske projekter, der bedst lever op til prisens kriterier.

”Vi har valgt fem meget forskellige kandidater, der på hver deres måde forsøger at vise eller finde vejen frem for journalistik, der er relevant for borgerne, og som bidrager til den demokratiske samtale ved at nuancere komplekse problemstillinger og inspirere til engagement,” siger Henrik Berggren.

De nominerede er:

  • Kristeligt Dagblad
    For at skabe møder på tværs af generationer og for at sætte tillidsfulde og inspirerende rammer, hvor samtaler om det sårbare og det fællesmenneskelige kan folde sig ud i projekterne Kære Dagbog, Sørine & Livskraften og Genstart læsekulturen.

  • Jakob Sorgenfri Kjær - Politiken
    For sin omfattende, inddragende og folkeopplysende formidling i artikler såvel som i bogen "KIG OP" om, hvordan den digitale teknologi påvirker børn, unge og voksnes trivsel og relationer samt for sit fokus på ”Den digitale underklasse.”

  • Verdens Bedste Nyheder
    For gennem mere end 10 år at have styrke tilliden og inspireret til handling og konstruktiv dialog gennem sine nuancerede og positive vinkler på verdens udfordringer.

  • TV2 Østjylland og sub-brandet Xor
    For at inspirere danskere med anden etnisk baggrund til at blive medskabere og medudviklere.