Seneste nyheder
Snart åbner DFS’ puljer for ansøgning, og derfor sætter vi fokus på projekter, der har fået luft under vingerne med penge fra puljerne, så potentielle ansøgere kan blive inspireret. I denne artikel skal I møde Århus Kunstakademi, som tog første spadestik til projekt GenJord, da de fik midler fra en af DFS’ puljer.
Af Anine Nathalie Neumann Mansur
En arbejdsgruppe med 35 keramikere, to workshops, ni talks, et symposium med venteliste og en udtømmende, digital vidensbank.
Det kan Århus Kunstakademi bryste sig af ovenpå en vellykket projektperiode, som rodfæstede sig med penge fra Kulturministeriets udviklingspulje, som DFS administrerer.
”Vi er kommet rigtig godt i mål. Vi har fået gennemført alt det, vi gerne ville, og nu er vi godt i gang med at udvikle keramikken i en mere bæredygtig retning,” siger Katrine Hee, kursus- og uddannelsesadministrator ved Århus Kunstakademi.
GenJord er et videns- og netværksprojekt for udøvende keramikere, hvis fælles mål har været at gøre et ressourcetungt fag mere leve- og bæredygtigt i fremtiden.
Målet har været det samme gennem hele projektperioden. Vejen til at komme i mål har imidlertid ændret sig løbende.
Århus Kunstakademi endte med at søge penge fra flere forskellige puljer til deres projekt, men det var DFS’ pulje, der gav dem det første rygstød og dermed gav dem mod på at søge flere penge, så de kunne udbygge projektet i takt med, at finansieringen kom i hus.
”Da Statens Kunstfond åbnede en relevant pulje nogle måneder inde i vores projektperiode, turde vi tænke projektet videre og større takket være bidraget fra DFS. Det var den første støtte, der gav os mod på at gå i gang og udvikle projektet yderligere,” siger Katrine Hee.
Som puljemidlerne voksede, gjorde ambitionerne for projektet det samme. Pengene fra Statens Kunstfond og senere fra Dansk Oplysnings Forbund og Aarhus Kommune gjorde det muligt med blandt andet gæsteoplæg fra udenlandske keramikere samt et samarbejde med film- og tv-produktionstekniker Halfdan Kruse, der har foreviget projektet på film.
Den gode grundide
Du skal være skarp på alle hv-spørgsmålene, hvis du vil gøre dig nogen forhåbninger om at få puljemidler. Sådan lyder erfaringen fra den efterhånden rutinerede ansøgningsansvarlige på Århus Kunstakademi.
”Man skal vide, hvad man vil, og hvordan man vil det. Det kan vi se på nogle af de andre puljer, vi har søgt. Så for os var det rigtig godt, at vi satte os ned og gennemarbejdede en god ide, inden vi søgte,” siger Katrine Hee.
Med deres gode ide som fundament kunne Århus Kunstakademi blive ved med at hente penge hjem fra forskellige puljer. Ideen var faktisk så god, at puljepengene stadig triller ind og skaber muligheder for nye dimensioner af projektet.
”Nu har vi blandt andet også fået penge til at udforme noget formidlingsmateriale til aften-, efter- og højskoler,” siger Katrine Hee og understreger, at de med udgangspunkt i deres erfaringer fra projektet nu kan gå ind og arbejde med nye målgrupper.
Undervisningsmaterialet er en bold, som en af projektets syv arbejdsgrupper kastede op, og som nu gribes af Århus Kunstakademi med nye midler.
Et sammensurium af samarbejder
Når først man har lagt grundstenene til sin gode ide, skal man bygge videre på den, så den kan skabe endnu mere forandring. Her er det oplagt at trække på relevante samarbejdspartnere, der kan bidrage med alt fra viden om emnet til udbredelse af projektet eller adgang til målgruppen.
Det har Århus Kunstakademi i den grad gjort.
De lister fire samarbejdspartnere fra kunstens verden, og med sig i den projektansvarlige arbejdsgruppe havde de foruden filmskaberen Halfdan Kruse også Anne Louise Bang, ph.d., tekstildesigner og forsker i bæredygtighed og design ved Via University College.
Først lige begyndt
For at kickstarte forskningen om keramisk bæredygtighed har Århus Kunstakademi købt måleinstrumenter til at regne på ressourcespild og CO2-aftryk.
Metoderne er under udvikling, men når der kommer data på bordet, vil det give anledning til at arbejde videre med at gøre keramikken mere bæredygtig. Og det har Århus Kunstakademi absolut i sinde at blive ved med, fortæller Katrine Hee:
”DFS’ pulje var helt klart et springbræt til at søge andre puljer, men også til at videreudvikle endnu mere. Vi vil gerne lave en version 2.0 med fokus på blandt andet god værkstedspraksis og formidling af projektets resultater til vores kursister.”
GenJord 2.0 kræver naturligvis flere puljemidler. Århus Kunstakademi er derfor i fuld gang med forberedelserne til igen i år at søge midler hos blandt andet DFS, så de kan fortsætte deres arbejde med at udvikle bæredygtig keramik.