Du skal kunne gå til drag på lige fod med fodbold

Du skal kunne gå til drag på lige fod med fodbold

Redaktionel dato: 2. februar 2023

”Jeg har lært en masse om hvor mine grænser er, hvad jeg kan og hvad jeg kan holde ud,” siger en af deltagerne i Danmarks første aftenskolekursus i drag. Deltagerne kom til København fra hele landet. Det bliver ikke sidste gang, lover kursusleder Mizz Privileze.

Dragskolens første forløb blev rundet af i januar 2023

Dragskolens første forløb blev rundet af i januar 2023

Af Ina Merete Nørgaard

Bag Dragskolens succesfulde første forløb står Mizz Privileze, som var underviser og leder, og Julie Kramme Guldbæk, som var kursuskonsulent i AOF Storkøbenhavn. Samarbejdet mellem de to har muliggjort det første forløb, der startede i oktober 2022.

Ifølge Mizz Privileze er Dragskolen kommet for at blive. Det er et tilbud som nuværende og potentielle deltagere skal kunne deltage på sæson efter sæson – ligesom hvis de gik til fodbold.

Det arbejder Mizz Privileze for, med gode erfaringer og positive reaktioner fra det første forløb.

Bliv dig selv ved at være en anden

Det har længe været en drøm for Mizz Privileze at starte et tilbud for unge med interesse i kunstformen drag. Manden bag Mizz er Michael Bjerring (han/ham), som fortæller, at Dragskolen er et tilbud, han selv var begejstret for i starten af sin karriere som drag.

Ifølge Michael Bjerring kan det at gå til drag gøre en positiv forskel for deltagernes private liv. Den selvtillid, det mod og den personlig styrke, som deltagerne opbygger, viser sig også brugbare i andre sociale og uddannelsesmæssige sammenhæng:

”På et tidspunkt i dit liv har du oplevet, at du ikke blev hyldet, eller du fik at vide, at du skulle skamme dig, over den du er, eller at du er for meget eller for lidt. Så får du lov til at lave drag og være en anden og bliver hyldet for det.

Det kan lyde lidt mærkeligt, men det at være en anden kan hjælpe dig med at være dig selv. Vi ser faktisk, at rigtig mange tager den der glæde og hyldest og kærlighed, som man får ved at optræde og at være sammen, med ind i deres hverdagsliv.

Flere af eleverne har også fortalt mig, at de har fået mere selvtillid, når de er gået tilbage i deres andre fællesskaber eller i skolen,” fortæller han.

Det siger deltagerne

 

”Jeg startede fordi jeg har altid interesseret mig for drag. Og at så kunne jeg møde nogen, som er ligesom mig.”

”Jeg startede her blandt andet fordi jeg har haft en interesse for drag i rigtig lang tid. Og så for at få et større fællesskab med andre, som også er interesserede i drag.”

”For at lære noget mere. Jeg har prøvet det lidt i forvejen men havde brug for et selvtillids boozt til ligesom at komme videre og til at turde.”

Der opstår noget magisk

Dragskolen giver deltagerne en mulighed for personlig udvikling parallelt med, at de udvikler deres drag persona. Sammenhængen er de sociale og personlige kompetencer og erfaringer, de gør sig på Dragskolen.

Denne personlige udvikling hos deltagerne er det mangfoldige fællesskab på Dragskolen med til at understøtte. Derfor mener Michael Bjerring, at den brede målgruppe uafhængig af erfaringer, alder eller kundskab er essentiel:

”Det har været vildt fascinerende at se, hvad der sker, når du blander så forskellige mennesker. I virkeligheden er det supercharmerende at møde hinanden på kryds og tværs.

Vi er så tit i vores lille boble i verden, så det er fedt, at man kan blive en del af et meget blandet fællesskab. Det er nok en af de største erfaringer, at der opstår noget magisk, når folk på tværs af alt muligt finder glæden ved en fælles interesse. Og her er det så drag,” siger han.

At samle mennesker omkring en fælles interesse er ofte set – for her lægger et potentiale til betydningsfulde fællesskaber og relationer mellem mennesker. Det særlige ved Dragskolens fællesskab er, at målgruppens eneste fællesnævner er den personlige interesse i drag som kunstform. Og netop det er en mulighed for et mangfoldigt og åbent fællesskab for flere:

”Der blev skabt et fællesskab omkring kunstformen drag. Jeg synes, det var fantastisk at se, hvor meget deltagerne udviklede sig – kompetencemæssigt i, at de er bedre til at lægge makeup eller stå på en scene. Men også at se dem ranke ryggen og være venner overfor hinanden og støtte hinanden.” fortæller Michael Bjerring.

Et permanent tilbud

Dragskolen skal være et langsigtet tilbud for nuværende og potentielle deltagere. Det skal være et fællesskab, som deltagerne kan føle sig trygge ved altid vil være tilgængeligt. Derfor ser Michael Bjerring frem til at opstarte endnu et forløb i foråret i samarbejde med AOF og håber på fremover at kunne finde en form, hvormed Dragskolen bliver et permanent og tilgængeligt tilbud for deltagerne:

”Vi kan mærke, at det her ikke er et pop-up event. Det er et tilbud, som der er efterspørgsel på, som der er behov for, og som har en smule magi med sig.

Så det handler om på sigt at sikre finansiering til at kunne gøre det til et tilbud, så man også kan være tryg ved, at der vil altid være et nyt hold. Ligesom man kan gå til fodbold en sæson ad gangen, er tanken, at vi starter nye hold hvert halve år for nye og for gengangere.”

Det siger deltagerne

”Jeg har lært rigtig meget og fået en masse nye venner. Og der har været nogen gode gæstelærere.”

”Så har jeg lært en masse om hvor mine grænser er, og hvad jeg kan og hvad jeg kan holde ud.”

”Det er meget nemt at sidde derhjemme med det, men at være ude i offentligheden med det, det kan godt være lidt svært.”

Det ligger i aftenskolens DNA

”Vi er utroligt glade og stolte over, at vi som folkeoplysende virksomhed går forrest og skaber Danmarks første dragskole. Som aftenskole vil vi gerne bidrage til et samfund hvor mangfoldighed, diversitet, lighed og inklusion er bærende værdier, og at disse værdier afspejles i de tilbud, aftenskolen udbyder.”

Sådan siger Julie Kramme Guldbæk, kursuskonsulent i AOF Storkøbenhavn, om Dragskolens første forløb som del af aftenskolen. Ifølge hende er det nødvendigt, at aftenskolerne tilbyder mere inkluderende og mangfoldige kurser:

”Det ligger i aftenskolens dna, at vi skal skabe tilbud til alle samfundsgrupper, så alle samfundsgrupper kan se sig selv i aftenskolen.”

Det er Dragskolen ifølge Julie Kramme Guldbæk et svar på. Hun appellerer til, at flere aftenskoler landet over lader sig inspirere til lignende initiativer. På den måde kan aftenskolen blive mere inkluderende og samtidig gør en forskel for en hidtil overset gruppe i befolkningen, som tydeligvis har enorm stor glæde af et fællesskab, hvor de føler sig accepterede og trygge, og hvor de kan danne venskaber med ligesindede:

”Vi kan se at behovet er der. Vi har deltagere, der rejser fra den anden ende af landet til det her forløb. Mange af deltagerne har fortalt, at de ikke har haft nogen steder at gå hen før Dragskolen, hvor de har følt sig accepterede, trygge og inkluderede.

Derfor håber vi, at der er andre aftenskoler, der vil lade sig inspirere af Dragskolen. I så fald vil vi tilbyde at være medhjælpere til, at Dragskolen kan starte op andre steder i landet.”

Inspiration til andre aftenskoler

Dragskolens første forløb er baseret på viden og erfaringer fra to tidligere test-versioner, hvor de unge deltagere gav deres ønsker og drømme til en fremtidig Dragskole. Det fandt sted på en weekend i foråret 2021 og en workshop i foråret 2022, som var støttet med midler fra henholdsvis Tuborgfondet og AOF.

Evalueringen af de to tidligere versioner har vist, at de unge fik styrket troen på sig selv, har dannet venskaber og sidenhen har optrådt i de danske storbyer.

Dragskolens andet forløb starter op i foråret 2023 med midler fra Kulturministeriets udviklingspulje til lokal folkeoplysning, som DFS administrerer

Efter interviewet er Julie Kramme Guldbæk stoppet hos AOF Storkøbenhavn og arbejder nu i  FOF Nordsjælland.

Det siger deltagerne

” Det er meget sjovt, at det er på tværs af alder. Det er fedt at komme ud af sin komfortzone en gang imellem.”

”For det første at jeg har lært at lægge make-uppen. Men jeg har også fået en masse venskaber på tværs af alder og køn.

”Det er fedt at være sammen med nogen andre, som har det på samme måde og fedt at nogen som man ser op til, kommer og underviser en, og giver en gode tips.”

Mere om Dragskolen

Dragskolen giver unge muligheden for og rammerne til at udfolde og udvikle sig selv både fagligt og personligt. Det er et kreativt safespace, hvor de unge indgår i fællesskabet og får redskaber til at udtrykke sig og genvinde troen på, at de har lov til at klæde sig, elske og identificere sig, som de ønsker og har behov for.