Regeringens udspil: ”Mange positive elementer, men bevar 10. klasse”

Regeringens udspil: ”Mange positive elementer, men bevar 10. klasse”

Redaktionel dato: 9. oktober 2024

Regeringen har lanceret deres længe ventede uddannelsesreform. Læs reaktionerne fra en række DFS-medlemmer.

Regeringen - med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i spidsen - lancerede et udspil til en ny uddannelsesreform.  Foto: Børne- og undervisningsministeriet.

Regeringen - med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i spidsen - lancerede et udspil til en ny uddannelsesreform. Foto: Børne- og undervisningsministeriet.

I denne uge lancerede regeringen et udspil til en ny uddannelsesreform. Det er en reform, som flere af DFS’ medlemmer - de folkeoplysende skoler – har været optaget af.

I udspillet lægger regeringen blandt andet op til en ny ungdomsuddannelse, der skal være erhvervs- og professionsrettet kaldet epx.

Regeringen vil afskaffe 10. klasse som selvstændigt tilbud, men de lægger op til, at et 10. skoleår fortsat kan tages på efterskoler og frie fagskoler eller også integreres på epx.

Det 10. skoleår på efterskolerne skal afsluttes med interne prøver, men eleverne kan ikke anvende karaktererne til at forbedre deres gennemsnit af folkeskolens afgangseksamen.

Se her en række af DFS’ medlemmers reaktioner på udspillet på de sociale medier.

Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskoleforeningen

Flere unge får mulighed for at gå på efterskole i fremtiden.

Regeringen har i sit uddannelsesudspil afsat penge til, at flere unge kan komme på efterskole. En pulje på 20 mio. kr. ekstra fra 2030 og 45 mio. kr. ekstra fra 2031 skal sikre, at unge fra familier med få penge helt eller delvist kan få betalt deres efterskoleophold.

Det er jeg så glad for og stolt af. Det er noget, Efterskolerne har kæmpet for i mange år. (…)

På pressemødet om uddannelsesudspillet tidligere i dag sagde børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye direkte, at han mener, at for få unge går på efterskole i dag, og at den nye pulje skal give flere unge mulighed for at tage efterskolevejen. (...)

Jeg vil stadig kæmpe for, at den brede 10. klasse bevares både for de kommunale og private udbydere, der er i dag. Samlet løser vi et behov for mere end halvdelen af en ungdomsårgang. (…)

Der er dog en endnu større sten i skoen i udspillet!

10. klasse handler for mange unge om faglig opkvalificering. Derfor er det også meget afgørende for os, at et år på efterskole i fremtiden formelt set bliver kompetencegivende til ungdomsuddannelserne. Og at vi også fremover får lov til at afvikle adgangsgivende prøver, der kan åbne
døre til ungdomsuddannelserne. (…)

Jesper Bienkowski, formand for Foreningen af Frie Fagskoler

Ja tak til virkeligheden ind i undervisningen og nej tak til 10. klasse ud.
 
(…) Jeg glædes virkelig over mange elementer i udspillet, der vil meget. Men jeg har samtidig også en meget stor bekymring for, om udspillet vil for meget.

I Frie Fagskoler ser vi med stor glæde på, at der med epx nu introduceres et erhvervs- og professionsrettet gymnasium. Vi mener, at epx er et vigtigt skridt i den rigtige retning for at skabe et uddannelsestilbud til alle unge, der i højere grad kobler teori og praksis.
Med udspillet og epx bliver der nu plads til forskellige måder at lære på – og vi håber, at denne udvikling vil skabe flere muligheder for de unge, der ønsker at kombinere faglig viden med praktiske kompetencer.

Men det er også ambitiøst og en svær størrelse reelt at skabe et gymnasium med praksis- og projektorienteret undervisning, hvor der ikke er modsætning mellem teori og praksis. At lykkes med at skabe en tæt og virkelighedsnær kobling til de boglige fag. At skabe praktiske prøver, der afspejler praksis- og projektorienteret undervisning. Endelig stiller praksis- og projektundervisning store krav til både de didaktiske og faglige lærerkompetencer og til elevernes forudsætninger.

Derfor er jeg også meget bekymret og ærgerlig over, at regeringens udspil afvikler 10. klasse, der i stedet integreres i epx. Vi hilser i frie fagskoler selvfølgelig meget velkomment, at der lægges op til, at de unge fremover stadig kan komme på de frie fagskoler i et 10. skoleår, men tænker at den mulighed fortsat skal være der for alle unge. 10. klasse spiller i dag en meget vigtig rolle, som vi skal bevare.

Det er afgørende for læring og trivsel, at de unge er klar til deres ungdomsuddannelse. Det handler om det faglige, om det personlige og sociale. Det handler om afklaring for den unge. De unge skal være klar, de unge skal have tid til den afklaring og dannelse inden starten på deres ungdomsuddannelse. (…)

Jeg ser nu frem til i den kommende tid at blive endnu klogere på indholdet i udspillet og drøfte det med andre skole- og uddannelsesaktører, erhvervslivets aktører og Christiansborg (…)

Peter Bendix Pedersen, formand for Friskolerne

(…)
Der er utvivlsomt gode elementer i udspillet, og dygtigt er fokus rettet mod de pointer, at skabe attraktive ungemiljøer, at åbne døre til flere uddannelsesmuligheder i hele landet, at flere unge kan komme i gymnasiet …… og så bisætningen om, at grundskolens 10. klasse lukkes, og at Efterskolerne kan tilbyde et år (ikke 10. klasse, men et skoleår) efter 9. klasse.

Vupti! Forslaget skærer lige et år af grundskolen i Danmark. Det er historisk!

Hvad betyder det for grundskolen i Danmark, at 9. klasse nu er det sidste år i en grundskole, der skal forberede eleverne til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere? – mister grundskolen sin betydning? – og hvorfor kan grundskolen ikke fortsat tilbyde 10. klasse selvom de gymnasiale ungdomsuddannelser reformeres?

Hvad betyder det for børn og unge? – og forældrene, som jo har ansvaret for børns undervisning? Er forældre og børn ikke i stand til selv at tage ansvar for deres børns skole- og uddannelsesforløb? – og er det bedre, at det politisk besluttes, hvilke skole- og uddannelsesveje børn og unge skal følge?

Der bliver vendt op og ned på vores blik på skole og uddannelse. Til gengæld er det slut med at gisne om, hvad regeringen pønsede på. Nu må vi i gang med en uhyre vigtig samtale om, hvordan grundskolen afsluttes bedst for unge, og hvordan de gymnasiale ungdomsuddannelser indrettes. Der er nok at tale om!

Per Paludan Hansen, formand for Dansk Foleoplysnings Samråd

Mange gode takter i regeringens nye uddannelsesreform.

Udspillet handler om noget af det vigtigste i vores samfund – nemlig landets unge.

Det er dem, der tegner vores fremtid – de er vores fremtid. Så enkelt kan det siges. Derfor er det vigtigt, hvilke muligheder og trædesten, vi lægger foran dem, så de kan nå til voksenlivet som hele mennesker med de nødvendige livskompetencer.

Udspillet indeholder spændende perspektiver og har på mange måder både de unge og fremtidens arbejdsmarked i fokus.

I @DFS kommer vi til at følge de kommende politiske forhandlinger tæt, og er spændte på, hvordan den endelige politiske aftale kommer til at se ud. 

Det er ingen hemmelighed, at vi i DFS gerne vil udvikle - og ikke afvikle - 10. klasse.

For os er det vigtigt:

  • at de unge får tid til at modnes, inden de skal træffe afgørende valg
  • at de får en ekstra chance, hvis de har brug for det
  • at de dannes som mennesker og indgår i fællesskaber, der former dem på den bedst mulige måde.

Det er noget af det, som en del af vores medlemmer – de folkeoplysende skoler – gør allerbedst i det nuværende uddannelsessystem.  Vi håber politikerne lytter til dem, inden de sætter sig ind til forhandlingsbordet.

Læs hele udspillet her