Sådan påvirker folkeoplysende aktører kommunalvalget

Sådan påvirker folkeoplysende aktører kommunalvalget

Redaktionel dato: 23. april 2025

Vi er i et valgår, og til november skal vi til valgurnerne og stemme om, hvem vi vil have i kommunalbestyrelserne og hvem, der skal bære borgmesterkæden. Det er en god anledning for folkeoplysende skoler og foreninger til at bære mærkesager frem.

Selv om kommunalvalget i november kan virke langt væk for os, der ikke er direkte involveret i det, så er det ikke for sent at gå i gang med den politiske interessevaretagelse.

Snarere tværtimod. For valgprogrammerne og valgkampagnerne er godt i gang med at blive forberedt ude blandt kandidaterne.

Sådan lød budskabet, da selvstændig rådgiver i politik og kommunikation Maria Steno holdt oplæg for DFS’ medlemmer og deres lokale skoler og foreninger, hvor hun gjorde dem klogere på, hvordan man gør sin stemme gældende og laver lokal interessevaretagelse frem mod kommunalvalget den 18. november.

Maria Steno er selv tidligere kommunalpolitiker og forfatter til bogen ’Lokal Lobbyisme’.

Hun understregede, at det er afgørende med en meget målrettet indsats.   

”Det er vigtigt at arbejde strategisk. Der er rigtig mange, der kæmper om politikernes opmærksomhed. Derfor kan det være en god idé at arbejde sammen om en fælles sag, for så står I stærkere. Hav et blik for hvem, der er dygtige eller stærke aktører i en kommune. Og så slå jer sammen med en stærk aktør, som I har nogle fællesnævnere med. Ofte er det lokale ildsjæle, som får indflydelse netop på grund af deres engagement,” forklarer Maria Steno.

Og det er også afgørende, hvilken sag man ender med at bringe frem til politikerne.

”Sørg for at jeres sag er konkret. Det er ikke nok at sige: ”vi ønsker mere samarbejde med kommune” eller ” vi vil have bedre rammer for folkeoplysningen.” Det er slet ikke konkret nok. Vær skarpe på, hvad I helt konkret ønsker at skabe eller forandre i lokalsamfundet. Sagen skal også være dybfølt, for man skal orke at bruge meget tid på den – for politisk interessevaretagelse kræver tid. Den mærkesag skal I så gøre til politikernes mærkesager,” forklarer Maria Steno.

Derudover har hun tre råd til aktører der vil påvirke kommunalpolitikere

Start fra toppen:

Borgmesteren har meget mere magt end de andre bestyrelsesmedlemmer. Find ud af hvem, der er borgmesterkandidater, og hvem der mest sandsynligt bliver borgmester. Og prioriter så jeres tid på dem. I skal turde være selektive. Det er ofte tale om max 3-5 personer, der er mest sandsynlige til at vinde borgmesterkæden.

Dernæst kommer udvalgsformændene. Jo længere tid man har siddet i et udvalg, jo mere pragmatisk og lokalpatriotisk er man blevet på udvalgets felt og emne.

Tag fat i embedsmænd og fagfolk, hvis I vil have indflydelse på den lange bane. Som kommunalpolitiker skal du have forvaltningen med dig. Forvaltningen kan skyde forslagene med. Så kalibrer dine idéer med embedsværket.

Samtale før synlighed:  

Politik handler også om relationer. Jeres forslag bliver derfor også vurderet ud fra den relation, som I har til politikerne.

Man skal hen til det punkt, hvor embedsmændene og politikerne, tager fat I jer, når der skal tages beslutninger på folkeoplysningsområdet. 

Hvis borgmesteren render væk, når hun ser dig nede i Brugsen eller ignorer eller glemmer dig i relevante sager, så skal der arbejdes på relationen.

Når relationen er god, så bring din viden i spil med emner, der interesserer politikerne: Start samtalerne. Tænk over hvordan I bliver synlige for politikerne.

Jo før jo bedre:

Det er nu i skal have fat i politikerne. Det er simpel magtteori, at det er bedst at være med fra starten. Når pjecen med de tre vigtigste mærkesager er trykt, så er det sværere at komme med en ny mærkesag.

Det er bedre at være med, inden pjecen bliver trykt. Det samme gælder et nyt udkast til en ny folkeoplysningspolitik. Når den først er sendt i høring, så er det svært at få den ændret. Det er bedre at være med i arbejdsgruppen, der har været med fra starten til at udvikle folkeoplysningspolitikken.

Hav en plan klar lige efter valget. Det er meget vigtigt, at I også arbejder mellem valgene. Kommunerne tænker budget hele året. Der er hele tiden penge på spil.

Det allervigtigste tidspunkt, hvor I skal have fat i kommunalpolitikerne er, når de er nyvalgte. Så følg op med direkte dialog efter valget med de politikere, I har opbygget en god relation til før og under valget.

Læs Maria Stenos bog "Lokal lobbyisme"