Succes-koncept: Sådan kan kommuner tackle mistrivsel

Succes-koncept: Sådan kan kommuner tackle mistrivsel

Redaktionel dato: 15. maj 2024

DFS-medlem har udviklet et succes-koncept, som kommunerne kan bruge til at få mennesker ud af mistrivsel. Indtil videre har 40.000 mennesker fået gavn af metoden.

Direktør for Komiteen for Sundhedsoplysning, Charan Nelander. Foto: Komiteen for Sundhedsoplysning.

Direktør for Komiteen for Sundhedsoplysning, Charan Nelander. Foto: Komiteen for Sundhedsoplysning.

DFS-medlem Komiteen for Sundhedsoplysning står bag programmet ”LÆR AT TACKLE”, som er et værn bl.a. mod angst og depression, og det har vakt opsigt.

Det er den uafhængige tænketank ”Institut for vilde problemer” (INVI), som den tidligere Deadline-vært og analytiker Sigge Winther Nielsen har stiftet sammen med blandt andre iværksætter Tommy Ahlers, der har fået øje på Komiteen for Sundhedsoplysnings måde at arbejde på.

INVI, der har en mission at ”udvikle visioner og værktøjer til samfundets vilde problemer”, bragte for nyligt et interview med Komiteen for Sundhedsoplysnings direktør, Charan Nelander. 

”Jeg tror, det er fordi, vi er de eneste, der tænker på den måde, som vi gør i forhold til sundhed og de udfordringer, vi står over for i vores samfund,” svarer Charan Nelander på spørgsmålet om, hvorfor han tror, at INVI har valgt at sætte fokus på netop Komiteen for Sundhedsoplysning og konceptet ”LÆR AT TACKLE.”

One size doesn’t fit all – but…

”LÆR AT TACKLE” benyttes i dag i to ud af tre danske kommuner, og siden 2006 har konceptet lært mere end 40.000 danskere bl.a. at tackle deres angst og depression.

Den store udbredelse skyldes, ifølge Charan Nelander, blandt andet, at Komiteen for Sundhedsoplysning mener, at mennesker grundlæggende er ens.

“One size doesn’t fits all – but fits most,” udtaler han.

“Vi går ikke i gang med noget uden at overveje, om det kan komme op i en national skala. Hvis vi ser en udfordring eller et behov i sundhedssystemet - for eksempel manglende information til kvinder om amning – så er det første, vi tænker er: ”Kan vi gøre det på samme måde i alle 98 kommuner? Vi tænker altså konceptuelt, så alle sundhedsplejersker kan gå ud fra samme koncept,” fortsætter han.

Og netop enkeltheden er grunden til, at konceptet er så populært ude i kommunerne, siger Charan Nelander:

”Det er plug-and-play-løsning for kommunerne. De behøver ikke opfinde den dybe tallerken hver gang. På den måde kan de hjælpe mange, uden det koster mange penge og mange ressourcer.” siger han og fortsætter:

”Der er flere fordele ved at tænke i stor skala. Hvis kommunerne arbejder ud fra samme koncept, kan de meget bedre vidensdele med hinanden. Og vi kan meget hurtigt samle meget store mængder data og høste stor erfaring. Hvis kommunerne gjorde det på meget forskellige måder, ville det ikke være ikke sammenlignelige og sværere at udveksle og indsamle viden og erfaringer.”

Vi elsker koncepter

Charan Nelander er oprindeligt uddannet økonom, og hans udgangspunkt er altid at udvikle koncepter, hvor man skaber den største effekt for flest borgere til færrest penge.

”Lad os være ærlige - de fleste af os elsker koncepter, selv om vi måske ikke vil være ved det. Hvordan har du det, når du kommer ind i et supermarked, du ikke plejer at komme i?” spørger Charan Nelander..

”De fleste af os hader det, fordi vi ikke ved, hvor tingene står. Hvis man er vant til at handle ind i Netto, så kan man godt lide at komme i en Netto, fordi man ved nogenlunde, hvor man finder de varer, man skal bruge, og mam kan få handlet ind uden for mange omveje og uden at bruge for meget tid,” fortsætter han.

Det er samme måde at tænke på med konceptet ”LÆR AT TACKLE”, der er bygget op af nogle grundlæggende principper.

Programmet "Lær at tackle"

  • Forløbet er gratis.

  • Programmet er altid baseret på peer-to-peer undervisning, hvor kurserne ledes af personer, der selv har erfaring med temaet - eksempelvis angst og depression eller kroniske smerter.

  • Der udarbejdes et fast manuskript, som underviserne skal følge for at styrke deltagernes tro på egne evner – altså fremme deres følelse af at beherske livet og få kontrol over det, som er svært.

  • Forløbet indrettes, så det enten kan foregå i fysiske gruppeforløb eller onlinekurser.

  • Konceptet er baseret på en social-kognitiv teori udviklet på Stanford University.

Mange vil formentlig have den tilgang, at vi alle er unikke og forskellige væsner, og derfor kan et koncept ikke bruges på alle, når det kommer til fx. mistrivsel.

”Vores tilgang i Komiteen for Sundhedsoplysning er, at hvis man spørger 100 mennesker hvad de har brug for, så vil 80 af dem have brug for nogenlunde det samme. Og derfor giver det mening at udvikle et koncept,” siger han.

”Vi vil hellere hjælpe mange lidt end få meget,” fortætter han.

Bliv klogere