Kan man undervise teater online?

Kan man undervise teater online?

Redaktionel dato: 12. marts 2021

Det har DATS bevist med en online-kursusrække for deres medlemmer, der er engagerede i amatørteater. Interessen i at blive klogere på scenografi, stemmetræning og online-teater overvældede arrangørerne.

Amatørteatrene er om nogen blevet sat i stå eller sat bagud under nedlukningen med dens forsamlingsforbud. Måske derfor står mange i foreningen på spring for at blive klogere, mens de venter

Fra bagkataloget

”Sidste forår afholdt vi et par medlemsmøder online. Med den delvise genåbning fik vores medlemmer nogle muligheder for igen at øve og optræde. Da vi så fik en ny nedlukning lige før jul, måtte vi gøre noget mere. I forvejen har vi en stort kursuskatalog med mange undervisere,” fortæller Joan H. Skovshoved Andersen.

En håndfuld undervisere blev bedt om at udtænke et online-kursus, og det blev til kursusrækken ”Mens vi venter, bliver vi klogere.”

Overraskende tilslutning

I landsorganisationen var man meget usikker på, hvor stor interesse der ville være blandt medlemmerne.
”Om vi blev overraskede. Ja, for pokker. Jeg havde tænkt, vi måske kunne samle 10 til hvert af de tre første kurser. Så begejstringen var stor, da vi opdagede, at der var over 200 tilmeldte i alt,” fortæller Joan H. Skovshoved Andersen.

Som det nærmest er kutyme for online-begivenheder for tid, så var der forholdsvis mange, der tilmeldte sig, men ikke deltog. Men 30-40 på hvert kursus er er positivt tilfredsstillende for arrangørerne.

De tre første kursers emner var:

  • Vejrtrækningen støtter stemmen
  • Hvordan skaber man online-teater?
  • Tips og tricks indenfor scenografi, rekvisitter, produktionsplanlægning eller forestillingsafvikling

Positiv respons

Men kan man træne vejrtrækning og stemme digitalt?
”Ja, det viste sig at være en fordel. Underviseren foreslog, at deltagerne mutede mikrofonen, og mange deltagere følte sig mere trygge, når de ikke skulle stå og råbe over for andre deltagere.

Vi fik en rigtig god respons fra deltagerne bagefter, men nogle savnede det elementer, der er i de fleste kurser, nemlig at man prøver det af i praksis sammen med andre,” siger Joan H. Skovshoved Andersen, som også fortæller, at i de kommende kurser vil de forsøge at arbejde med breakout-rooms, så deltagerne bedre kan tale sammen undervejs.

”Vi er også glade for, der var så bred en aldersgruppe, også med mange unge. Til gengæld kunne de gamle rotter i faget supplere undervisernes svar på deltager-spørgsmål og i det hele taget bidrag med deres erfaringer.