DFS-puljer: Skole har knækket koden til sjov, grøn undervisning

DFS-puljer: Skole har knækket koden til sjov, grøn undervisning

Redaktionel dato: 26. november 2024

Snart åbner DFS puljer for ansøgninger. Derfor sætter vi i en artikelserie fokus på projekter, der har fået luft under vingerne med penge fra puljerne, så kommende ansøgere kan blive inspireret. Her kan I læse om hvordan Skolen for Kunst og Design Aarhus har knækket koden til sjov, grøn undervisning med midler fra DFS’ udviklingspulje.

FOTO: Skolen for Kunst og Design

FOTO: Skolen for Kunst og Design

Af Anine Nathalie Neumann Mansur

Da Skolen for Kunst og Design sidste år søgte projektmidler hos DFS til deres projekt ”Den Grønne Undervisning”, var ambitionen klar: skolens elever skulle klædes på til en grønnere og mere kreativ fremtid ved hjælp af nye undervisningsformater.

Nu nærmer vi os de sidste sider af kalenderen i 2024, og dagskolen kan sætte et stort flueben ud for grøn undervisning på skoleskemaet.

Det er skoleleder Winnie Rehne stolt af:

”Vi er lykkedes med at få gjort det grønne arbejde til en integreret del af undervisningen. Det var lige præcis det, vi rigtig gerne ville, så det ikke altid bare var en sidevogn, men faktisk en del af vores dagligdag,” siger hun.

Sidevognen er nu parkeret, og alle på skolen er med ombord på en hverdag, hvor skrald har et kunstnerisk potentiale, og hvor bomuld kan erstattes med svampe.

Det er en stor omvæltning, som kræver mod, og det har derfor været afgørende, at alle troede på projektet, allerede inden de ansøgte, fortæller Winnie Rehne:

”Det bedste, vi gjorde, var at informere alle niveauer på skolen om, at vi havde søgt midler til det her projekt. For da vi så fik bevillingen, tog alle ejerskab og fulgte projektet nøje. Også eleverne, som jo hos os er særligt vigtige at få med.”

Er grøn omstilling sur pligt?

Det var vigtigt for underviserne på Skolen for Kunst og Design at åbne elevernes øjne for, at grøn omstilling ikke er noget, de skal gøre af sur pligt. Tværtimod kan de skabe nye muligheder og kreative udtryk, når de arbejder med naturens materialer.

”Det betyder noget at komme ud og opleve naturen og selv få et blad i hånden og suge de naturlige farver til sig. Når eleverne først har haft det i hænderne, ser de det som potentielt materiale, og så sætter wow-effekten sig i dem,” siger Winnie Rehne.

Eleverne har også styrket deres kreative og kritiske tænkning gennem hænderne på skolens matrikel. Med inspiration fra forskellige virksomhedsbesøg har de leget og eksperimenteret med naturlige restmaterialer og fået hands-on erfaring med at gentænke naturens ressourcer.

Folkeoplysning for fremtiden

Skolen for Kunst og Design havde længe haft den grønne omstilling på tegnebrættet. Men det har været svært at komme i gang. Puljemidlerne fra DFS gav skolen mulighed for at søsætte en vigtig forandring, der rækker udover projektperioden.

”Det er et af de bedste projekter, vi har lavet. Der har været så god medvind hele vejen, fordi det har passet så godt med, hvor vi var i vores udvikling,” siger Winnie Rehne.

De bæredygtige tiltag på skolen var allerede i gang, men det er først med dette projekt, at bæredygtighed er blevet et ben i selve undervisningen. Skrald som ressource er blevet en fast del af skolens designproces, og de vil fortsat arrangere virksomhedsbesøg og grønne workshops, der lægger sig op ad dem, som skolen har afprøvet i projektet.

”Projektet har skabt en positiv ånd i hele huset omkring bæredygtig omstilling, fordi det har været sjovt for alle. Nu er det ikke kun skift af pærer og affaldssortering, der afspejler vores bæredygtighedsindsatser. Nu er det integreret i skolens DNA, som jo er at gøre unge mennesker klar til kreative, videregående designuddannelser,” siger Winnie Rehne.

Eleverne vil også fortsat have en plads ved det grønne beslutningsbord. Hvert semester vil der blive udpeget en grøn ambassadør blandt eleverne, som skal sammenholde elevernes ønsker og skolens visioner.

Gode råd til din ansøgning

DFS åbner for ansøgninger til næste rul af puljer i januar 2025.

I tiden op til bringer vi en artikelserie om projekter, der tidligere har fået penge fra DFS' puljer til inspiration til alle, der overvejer at søge.

DFS' puljeansvarlig giver dig de bedste råd til at skrive en god ansøgning.

DFS' tre puljer

  1. Støttepuljen, som er målrettet mindre DFS-medlemsorganisationer med svag økonomi. Læs mere, og søg puljen her.

  2. DFS’ udviklingspulje, der støtter pilotprojekter, udviklingsprojekter og implementeringsprojekter i folkeoplysende aktiviteter. Læs mere, og søg puljen her.

  3. Kulturministeriets udviklingspulje til lokal folkeoplysning, som støtter projekter, der udvikler og udbreder nye måder at drive folkeoplysning på. Læs mere, og søg puljen her.
FOTO: Skolen for Kunst og Design

FOTO: Skolen for Kunst og Design