Digital Folkeoplysning
DEO

Digital Folkeoplysning

Redaktionel dato: 4. marts 2021

Om projektet

Projekttitel: Digital Folkeoplysning

Organisation: DEO

Formål: At at teste en række digitale muligheder for formidling af folkeoplysning

Målgruppe: Dels de digitalt indfødte (at få mere folkeoplysning ud til dem, der følger med online, men sjældent deltager fysisk) og dels dem med særlig interesse for politik og EU.

Projektperiode: 2018 - 2020

Kort resume

Ambitionen med projektet var at teste en række digitale muligheder for formidling af folkeoplysning i stor skala. Metodisk blev dette gennemført både ved en stærkt forøget produktion af digitale formater og ved samarbejder og konsulentforløb med eksterne partnere.

Et højdepunkt var 1 mio. nåede med visninger af annoncer - og 285.000 konkrete visninger. Et andet mere end 40.000, der har set videospots med appetizers og desserter. Et tredje en succesfuld lancering bloggen Nørlems Europa samt siden DEO rejser - der rammer skarpere på specifikke målgrupper (hhv. EU-journalister og politiknørder samt rejsedeltagere). Resultatet af projektet var dels en række nye SoMe-partnere, et kompetenceløft hos ansatte og frivillige - og ikke mindst en helt ny kommunikationsstrategi, der samlet har løftet antallet af gæster på vores hjemmeside fra ca. 4.000 brugere pr. måned til 6-12.000 pr. måned (højest i EU-valgkampperioden).

Resultatet af projektet er 10 lydbøger og e-bøger udgivet på flere platforme, ca. 150 organiske Facebook events, opslag og kampagner, 28 marketingskampagner gennemført med Best One.

Erfaringer

Konkret er der gennem projektet bygget en professionel kommunikationsstrategi op, der bygger på:

- Videoproduktioner, billedproduktioner og andre formater som foromtale og efterbehandling af arrangementer.

- Organisk spredning af aktiviteter og opslag på Facebook, LinkedIn og Twitter.

- Professionelt pressearbejde med "reklame", men også vidensformidling til citat i øvrige medier.

- Bøger på biblioteket suppleret med e-bøger og lydbøger på på e-reolen og på deo.dk

Det er i stigende grad vanskeligt at arbejde med digital folkeoplysning som noget, der er adskilt fra fysiske aktiviteter. Projektet har vist en række synergimuligheder, der f.eks. har peget frem mod udviklingen af online-debatmøder og online-rejser, som DEO har lanceret med stor succes i 2020.

 

Gode Råd

Samarbejdet med et online-reklamebureau kan være meget stærkt, men der er en række overvejelser om både format, målgruppe og indhold, der skal på plads for at drage fuld nytte af det. Hvordan passer organisationens brand på "sponsoreret indhold" og gentagne reklamer? Skal man gå efter målgrupper, der "virker" (dem man plejer at nå) eller nye målgrupper, der har meget lavere respons (f.eks. unge i Udkantsdanmark) - hvad er balancen? Hvilke dele af indhold egner sig til SoMe?