Indholdsfortegnelse
Om projektet
Projekttitel: Fællesskaber i Den Grønne Dag- og Aftenskole for psykisk sårbare/psykiske lidelser
Organisation: Den Grønne Dag- og Aftenskole
Formål: Ved at deltage i forskellige aktiviteter og arrangementer, inviteres deltagerne ind i et fællesskab med forskellige interesser. Gennem deltagelse i fællesskabet, skabes der basis for social integration og udvikling af selvværd og identitet.
Målgruppe: Førtidspensionister, nogle med talrige indlæggelser bag sig. Psykisk sårbare unge 18-30 år, på overførselsindkomst.
Projektperiode: 2023
Kort resume
Vi har gennem projektet undersøgt deltagernes interesser forud for vores undervisning. Vi har på udflugter, ture og til fællesarrangementer undersøgt og spurgt ind til deltagernes interesser, skabt kontakt og relationer. Det har vi gjort for at udvikle idéen om, at vores aktiviteter skal være med til at understøtte en aktiv dagligdag for deltageren. Deltagerne har desuden haft mulighed for at være med til at arrangere og tilrettelægge udflugter og arrangementer, men også kunne komme med input til undervisningshold, der kan oprettes.
Deltagere fra projektet er blevet kendt med skolen, personalet og har på egen krop oplevet fordelene og trivslen ved et fællesskab. Derudover har fællesspisning har haft stor tilslutning. Vores målgruppe har stort interesse i at købe ind, tilberede, spise i fællesskab og rydde op efter. Deltagerne udtrykker, at de ofte spiser alene hjemme, og ofte de samme retter. De synes derfor, at det er rart at få selskab samt inspiration til nye retter.
Erfaringer
Vigtigheden i hele tiden af informere både på skrift og i tale om aktiviteternes tid og sted. Deltagerne skal mindes om, hvilken og hvornår de har tilmeldt sig en aktivitet. Relationerne til deltagerne skal vedligeholdes mellem aktiviteterne. Vi har nu fællesspisning på programmet fast 2 gange om mdr. Måden vi integrerer og tager imod nye deltagere er kommet i fokus. Det skal være tydeligt, hvor og hvordan der tilmeldes til aktiviteterne.
Gode råd
Det er vigtigt at de deltagere, der har evnen og overskuddet til at bidrage til aktiviteterne, får muligheden for det. Det kan og er en stor drivkraft for deltagerne at yde noget til fællesskabet. Det skal være tydelig hvem og hvordan de tilmelder sig. Det er vigtigt at få sat ord på, hvordan og hvad vi som skole/fællesskab vil gøre for at nye føler sig velkommen fra start af.