Mulighed for flere unges deltagelse i demokratisk fællesskab
Ungdomsskoleforeningen

Mulighed for flere unges deltagelse i demokratisk fællesskab

Redaktionel dato: 22. marts 2023

Om projektet

Organisation: Ungdomsskoleforeningen

Formål: At udvikle et koncept der kunne sikre en fleksibel platform, hvor fysiske møder ikke er mulige samt øge kvaliteten i det løbende arbejde

Målgruppe: Ungdomsskoler samt unge, der er optaget og interesseret i ungeinvolvering og samskabelse.

Projektperiode: 2020-2022

Kort resume

Projektets vision har været at udfolde UngDanmark til sit fulde potentiale, således endnu flere ungdomsskoler havde mulighed for at deltage. Med udviklingen af den digitale platform, har det igennem projektperioden været muligt at afholde møder, som ikke tidligere var mulige. Ved at afvikle møder via digitale platforme, har det for bl.a. bestyrelsen og værtsskolerne i UngDanmark været muligt at afvikle flere møder end tidligere, og dermed har det forøget kvaliteten og udbyttet, da der løbende har været mulighed for at nedsætte ad.hoc udvalg, der har fokuseret på specifikke emner, og det har været muligt at forfølge specifikke interesser.

Værtsskolernes unge har kunne mødes med bestyrelsen i UngDanmark via den digitale kanal, hvilket har bidraget til et endnu større ungeinvolverende element end oprindeligt forudset. Da projektet blev ansøgt, var det ikke muligt at mødes via de traditionelle UngDanmark, som tog udgangspunkt i fysiske netværk, og både værtsskoler og bestyrelsen har i den sammenhæng arbejdet den digitale platform ind i arbejdsrutinen. I løbet af projektperioden blev det dog muligt at etablere UngDanmark-samlinger via fysisk fremmøde igen

Erfaringer

Erfaringerne Ungdomsskoleforeningen har fået har spillet en vigtig rolle i udarbejdelse af en ny strategi for hvor arbejdet med ungeinvolvering og demokrati skal spille en vigtig rolle i én af strategiens hovedopgaver.

Gode råd

I arbejdet med digitale værktøjer er det vigtigt at fokusere på de helt konkrete behov. Ungdomskoleforeningens erfaringer har vist at man kan nå langt ved at bruge simple værktøjer som de unge allerede er fortrolige med. Det kræver stor opfølgning at få unge til løbende at deltage i onlinemøder og forpligte sig på at bidrage. Det er vigtigt at tænke i strukturer der understøtter dette.