Indholdsfortegnelse
- Voksnes læring for et grønt, konkurrencedygtigt og socialt bæredygtigt Norden
- Global Bildung Festival
- Spil i folkeoplysningen
- Tempo, trivsel og præstation
- European Bildung Day 2022
- DFS holder årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Global Bildung Festival (1)
- København: Hvordan kommer vi racisme og diskrimination til livs?
- Aktuel viden og erfaringer om ordblinde og andre læsevanskeligheder
- Aktivisme og ungefællesskaber
- Frirumsdebat: Favner vores integration det mangfoldige?
- Dannelse på jordomrejse
- Konference om voksnes kompetencer
- Webinar 1 om Puljen Det nye Folkerum
- Webinar 2 om Puljen Det nye Folkerum
- Online undervisning i aftenskolen
- Træning i deltagelsesfacilitering
- Demokrati, medier og tech i Norden
- DFS' Årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Webinar: Kunstneriske aktiviteter under coronaen
- Hvordan sætter vi naturen fri? /
- Aflyst: Hvordan når vi Verdensmålene?
- Grøn omstilling og civilsamfundets rolle
- Aflyst: To dages konference om folkeoplysning i fælleskab
- Debatmøde: Folkeoplysning 3.0 - Hvad skal vi med dannelse?
- Bæredygtighed i voksenlæring
- Debatmøde: Corona-krisen og de folkelige organisationer
- Unge deltager – men får de indflydelse?
- Webinar: Den bæredygtige stat
- Læringsfestival online 2021
- ”Vi står med ryggen mod muren” - om nødvendigheden af at gøre tingene anderledes
- Men, jeg er jo kun en dråbe i havet
- Bæredygtighed bor i hjertet af dansk design – og i folkeoplysning?
- Webinar: Demokrati og matematikundervisning
- Konference: Hvidvask kontrol i foreningerne
- Bæredygtig voksenvejledning
- Puster medierne til polarisering og politisk mistillid?
- Er vi bange for Kina?
- #Metoo – hvordan forener vi kampen for retfærdighed med retssikkerheden?
- Skal vi droppe de klassiske politiske ideologier for at redde verden?
- Kan vi vækste os til en bedre fremtid?
- Webinar: Grøn Jobgaranti
- Kan dannelse ændre verden?
- Vifo-webinar om folkeoplysningen i kommunerne
- Den gode genåbning for unge
- Konference: Kan folkeuniversitetet bygge bro mellem forskerne og samfundet?
- Webinar: Voksenlæring kan bidrage til et bæredygtigt samfund
- Hvad skal de unge dannes til?
- Kulturministeren inviterer til konference om foreningslivets vilkår
- Forslag til mindre bøvl med bankerne
- Folkemøde Bornholm i Vartov, København
- Anne Skare beskriver den fremtid, vi skal være samfund i
- DFS-årsmøde om den bæredygtige stat
- Har corona-krisen ændret vores syn på døden?
- Hvordan har de unge det?
- Har vi brug for en entreprenørstat?
- Skal vi sætte naturen fri?
- Vifo-konference: Folkeoplysning i fællesskab
- Webinar: Styrk din lokale interessevaretagelse
- EU-dagen – en demokratisk festdag
- Hvad er folkeoplysningens rolle i den globale udvikling?
- Samskabelse i strategi og praksis
- Democracy Drinks
- Ruslands invasion af Ukraine
- Webinar: Ruslands invasion af Ukraine (1)
- Hvordan er aftenskolen i 2030?
- Kom med til Folkeoplysningens Dag
- Fire svar på demokratiske dilemmaer
- Klimafolkemøde 2022
- Frirummets Fællesdag
- Hvor er gnisten i folkeoplysningen?
- Samarbejdet mellem kommuner og folkeoplysning
- Ambassadører i grøn omstilling
- Temamøde om verdenmålspartnerskaber i UGE 17
- Årsmøde og repræsentantskabsmøde den 19. april
- Folkeoplysningens Dag 2023
- Styrk debatkulturen - blev debatpilot
- Craftivism Festival – mod fast-fashion og tøjspild
- Hvad skal vi med nationer i det 21. århundrede?
- Hvad kan europæisk identitet blive?
- Temamøde om verdensmålscertificering
- Folkeoplysningens rum og roller
- Kommissionen, forskeren og praktikerne om unge uden job og uddannelse
- Hvad lover regeringen civilsamfundet?
- Voksenpædagogikken i Uddannelser for Bæredygtig Udvikling
- Morgensymposium i folkeoplysningens navn
- Global Bildung Day 2023
- AFLYST: Fremtidens Folkeoplysning
- Individuelt ansvar eller strukturelle magtforhold
- Åben invitation til DOF’s 50-års jubilæum
- Hvordan skaber man rum til læsning og fordybelse?
- Giv nøglerne til de demokratiske rum videre - Aarhus
- Giv nøglerne til de demokratiske rum videre - Roskilde
- Fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Hillerød
- Fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Vejle
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Odense
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Roskilde
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Aarhus
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Herning
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Hillerød
- Sætter folkeoplysningsloven grænser for aftenskoler med vokseværk?
- Demensvenlighed i kultur- og fritidslivet giver mening
- Kursus: Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Ringe
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Ringsted
- Kursus: Kom godt rundt om administrationen af aftenskoler - Aarhus
- Kom godt rundt om administrationen af aftenskole - Ringsted
- DFS repræsentantskabsmøde 2024
- Årsmøde 2024
- Vifo webinar om unge
- Gratis seminar for aktører i voksenlæringssektoren
- Folkeoplysningens Laboratorium 15. maj
- Folkeoplysningens Laboratorium 21. maj
- Folkeoplysningens laboratorium 29. maj
- Gratis konference: Få inspiration til digitalisering af frivilligt arbejde
- Lancering af undersøgelse af hverdagsdemokratiet
- Kursus: skab udvikling med fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktivitet
- Folkeoplysningens Dag - Folkelig grøn forandring
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Roskilde (1)
- Kom med til konference om aftenskoler
- Festival Himmelblå
- Fremtidens dannelse i Norden
- Højskolernes grønne symposium
- Konferencen "Folk Enlightenment Ukraine"
- Vil du med på workshop i Kroatien?
- Fyraftensarrangement: hverdagsdemokrati og aktivt medborgerskab
- Skab udvikling med fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Roskilde
- Kursus: Bliv klogere på kommunalfuldmagten
Dannelse i et internationalt perspektiv
Bildung-projektet var et tvær-europæisk samarbejde mellem 11 nationale organisationer i Europa, der arbejder med folkeoplysning og voksenundervisning. DFS var en af samarbejdspartnerne, og den europæiske organisation for folkeoplysning og voksenundervisning, EAEA, var også med.
Projektets formål har været at bidrage til innovation i den europæiske voksenundervisnings-sektor ved at anvende det holistiske begreb ”Bildung”, og at udvikle begrebets politiske og praktiske potentiale for voksenlæring. Samarbejdspartnerne har mødtes af flere omgange, hvor de har udvekslet erfaringer og inspireret hinanden til at arbejde med dannelse på mange forskellige måder.
Med udgangspunkt i dannelsesbegrebet har projektet været inddelt i fem forskellige temaer: Hvad er Bildung?, demokrati, digitalisering, bæredygtighed og grundlæggende færdigheder.
Til hvert tema har der været et ”Intellectual Output”, der er en rapport, som blandt andet indeholder eksempler på god praksis fra projekter fra forskellige regioner i Europa, der allerede anvender Bildung-tilgangen i deres undervisning. De forskellige Intellectual Outputs kan give inspiration og indblik i andre måder at bruge dannelse og folkeoplysning.
Hvad er Bildung?
Bildung er en tysk betegnelse, som kan oversættes til det danske ord ”dannelse”. Begrebet kombinerer uddannelse, viden, opdragelse og personlig udvikling. Det refererer til de kundskaber, et menneske behøver for at kunne deltage i samfundet, og det inkludere revnen til at deltage i og fungere som en gruppe såvel som evnen til at være et unikt selv og stå op for det, man tror på, selv når gruppen er uenig om det.