Indholdsfortegnelse
- Voksnes læring for et grønt, konkurrencedygtigt og socialt bæredygtigt Norden
- Global Bildung Festival
- Spil i folkeoplysningen
- Tempo, trivsel og præstation
- European Bildung Day 2022
- DFS holder årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Global Bildung Festival (1)
- København: Hvordan kommer vi racisme og diskrimination til livs?
- Aktuel viden og erfaringer om ordblinde og andre læsevanskeligheder
- Aktivisme og ungefællesskaber
- Frirumsdebat: Favner vores integration det mangfoldige?
- Dannelse på jordomrejse
- Konference om voksnes kompetencer
- Webinar 1 om Puljen Det nye Folkerum
- Webinar 2 om Puljen Det nye Folkerum
- Online undervisning i aftenskolen
- Træning i deltagelsesfacilitering
- Demokrati, medier og tech i Norden
- DFS' Årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Webinar: Kunstneriske aktiviteter under coronaen
- Hvordan sætter vi naturen fri? /
- Aflyst: Hvordan når vi Verdensmålene?
- Grøn omstilling og civilsamfundets rolle
- Aflyst: To dages konference om folkeoplysning i fælleskab
- Debatmøde: Folkeoplysning 3.0 - Hvad skal vi med dannelse?
- Bæredygtighed i voksenlæring
- Debatmøde: Corona-krisen og de folkelige organisationer
- Unge deltager – men får de indflydelse?
- Webinar: Den bæredygtige stat
- Læringsfestival online 2021
- ”Vi står med ryggen mod muren” - om nødvendigheden af at gøre tingene anderledes
- Men, jeg er jo kun en dråbe i havet
- Bæredygtighed bor i hjertet af dansk design – og i folkeoplysning?
- Webinar: Demokrati og matematikundervisning
- Konference: Hvidvask kontrol i foreningerne
- Bæredygtig voksenvejledning
- Puster medierne til polarisering og politisk mistillid?
- Er vi bange for Kina?
- #Metoo – hvordan forener vi kampen for retfærdighed med retssikkerheden?
- Skal vi droppe de klassiske politiske ideologier for at redde verden?
- Kan vi vækste os til en bedre fremtid?
- Webinar: Grøn Jobgaranti
- Kan dannelse ændre verden?
- Vifo-webinar om folkeoplysningen i kommunerne
- Den gode genåbning for unge
- Konference: Kan folkeuniversitetet bygge bro mellem forskerne og samfundet?
- Webinar: Voksenlæring kan bidrage til et bæredygtigt samfund
- Hvad skal de unge dannes til?
- Kulturministeren inviterer til konference om foreningslivets vilkår
- Forslag til mindre bøvl med bankerne
- Folkemøde Bornholm i Vartov, København
- Anne Skare beskriver den fremtid, vi skal være samfund i
- DFS-årsmøde om den bæredygtige stat
- Har corona-krisen ændret vores syn på døden?
- Hvordan har de unge det?
- Har vi brug for en entreprenørstat?
- Skal vi sætte naturen fri?
- Vifo-konference: Folkeoplysning i fællesskab
- Webinar: Styrk din lokale interessevaretagelse
- EU-dagen – en demokratisk festdag
- Hvad er folkeoplysningens rolle i den globale udvikling?
- Samskabelse i strategi og praksis
- Democracy Drinks
- Ruslands invasion af Ukraine
- Webinar: Ruslands invasion af Ukraine (1)
- Hvordan er aftenskolen i 2030?
- Kom med til Folkeoplysningens Dag
- Fire svar på demokratiske dilemmaer
- Klimafolkemøde 2022
- Frirummets Fællesdag
- Hvor er gnisten i folkeoplysningen?
- Samarbejdet mellem kommuner og folkeoplysning
- Ambassadører i grøn omstilling
- Temamøde om verdenmålspartnerskaber i UGE 17
- Årsmøde og repræsentantskabsmøde den 19. april
- Folkeoplysningens Dag 2023
- Styrk debatkulturen - blev debatpilot
- Craftivism Festival – mod fast-fashion og tøjspild
- Hvad skal vi med nationer i det 21. århundrede?
- Hvad kan europæisk identitet blive?
- Temamøde om verdensmålscertificering
- Folkeoplysningens rum og roller
- Kommissionen, forskeren og praktikerne om unge uden job og uddannelse
- Hvad lover regeringen civilsamfundet?
- Voksenpædagogikken i Uddannelser for Bæredygtig Udvikling
- Morgensymposium i folkeoplysningens navn
- Global Bildung Day 2023
- AFLYST: Fremtidens Folkeoplysning
- Individuelt ansvar eller strukturelle magtforhold
- Åben invitation til DOF’s 50-års jubilæum
- Hvordan skaber man rum til læsning og fordybelse?
- Giv nøglerne til de demokratiske rum videre - Aarhus
- Giv nøglerne til de demokratiske rum videre - Roskilde
- Fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Hillerød
- Fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Vejle
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Odense
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Roskilde
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Aarhus
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Herning
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Hillerød
- Sætter folkeoplysningsloven grænser for aftenskoler med vokseværk?
- Demensvenlighed i kultur- og fritidslivet giver mening
- Kursus: Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Ringe
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Ringsted
- Kursus: Kom godt rundt om administrationen af aftenskoler - Aarhus
- Kom godt rundt om administrationen af aftenskole - Ringsted
- DFS repræsentantskabsmøde 2024
- Årsmøde 2024
- Vifo webinar om unge
- Gratis seminar for aktører i voksenlæringssektoren
- Folkeoplysningens Laboratorium 15. maj
- Folkeoplysningens Laboratorium 21. maj
- Folkeoplysningens laboratorium 29. maj
- Gratis konference: Få inspiration til digitalisering af frivilligt arbejde
- Lancering af undersøgelse af hverdagsdemokratiet
- Kursus: skab udvikling med fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktivitet
- Folkeoplysningens Dag - Folkelig grøn forandring
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Roskilde (1)
- Kom med til konference om aftenskoler
- Festival Himmelblå
- Fremtidens dannelse i Norden
- Højskolernes grønne symposium
- Konferencen "Folk Enlightenment Ukraine"
- Vil du med på workshop i Kroatien?
- Fyraftensarrangement: hverdagsdemokrati og aktivt medborgerskab
- Skab udvikling med fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Roskilde
- Kursus: Bliv klogere på kommunalfuldmagten
- Tre tidligere ministre debatterer dannelse
_______
DEO ung
DEO ung er indstillet af Tina Mensel, debatchef i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO)
DEO Ung er et projekt, der engagerer frivillige unge under mottoet ’Alle unge kan engagere sig i EU’. Med projektet ønsker DEO (Demokrati i Europa Oplysningsforbundet) at invitere alle unge ind i den demokratiske samtale om EU med et særligt fokus på at engagere de unge, der ikke normalt er repræsenteret.
Som led i projektet modtager de frivillige unge oplæring i debatmoderation, mens de også lærer om højaktuelle EU-temaer, kommunikation og projektkoordinering. Efter oplæringen tager de rundt i landet og afvikler rekrutteringsevents for at få flere til at engagere sig i EU-debatten.
Projektet er drevet af de unge selv, hvilket styrker deres demokratiske selvtillid og deltagelse i demokratiet, mens det samtidig bidrager til deres personlige og faglige udvikling. For folkeoplysning om EU er for alle – også dem, der ikke nødvendigvis deltager i den demokratiske samtale, men som alligevel er optaget af politik, demokrati og EU.
Folkeoplysningens Pris' jury har nomineret DEO ung med denne begrundelse:
DEO ung er indstillet til Folkeoplysningens Pris, da projektet på ekstraordinær vis formår at få ungdommens mangfoldighed engageret i EU-debatten.
Med kreative metoder som pop-up arrangementer og ung-til-ung aktiviteter engagerer projektet en målgruppe, der normalt ikke er en del af EU-debatten, i det demokratiske fællesskab. Projektet skaber nye former for fællesskaber, hvor de unge får et socialt og fagligt sammenhold, der skaber viden og engagement.
Demokratiet kræver deltagelse fra alle unge, og projektet inkluderer dem, som normalt står uden for samtalen, ved bl.a. at uddanne dem til demokratiambassadører. Projektet har en stor gennemslagskraft for både de unge og for samfundet ved at gøre demokratiet tilgængeligt for flere målgrupper. Med styrkelsen af det aktive og demokratiske medborgerskab hos de unge er projektet med til at udvikle folkeoplysningen på fornemmeste vis.
*Projektet er støttet af DFS' udviklingspulje til folkeoplysning.