Indholdsfortegnelse
- Voksnes læring for et grønt, konkurrencedygtigt og socialt bæredygtigt Norden
- Global Bildung Festival
- Spil i folkeoplysningen
- Tempo, trivsel og præstation
- European Bildung Day 2022
- DFS holder årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Global Bildung Festival (1)
- København: Hvordan kommer vi racisme og diskrimination til livs?
- Aktuel viden og erfaringer om ordblinde og andre læsevanskeligheder
- Aktivisme og ungefællesskaber
- Frirumsdebat: Favner vores integration det mangfoldige?
- Dannelse på jordomrejse
- Konference om voksnes kompetencer
- Webinar 1 om Puljen Det nye Folkerum
- Webinar 2 om Puljen Det nye Folkerum
- Online undervisning i aftenskolen
- Træning i deltagelsesfacilitering
- Demokrati, medier og tech i Norden
- DFS' Årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Webinar: Kunstneriske aktiviteter under coronaen
- Hvordan sætter vi naturen fri? /
- Aflyst: Hvordan når vi Verdensmålene?
- Grøn omstilling og civilsamfundets rolle
- Aflyst: To dages konference om folkeoplysning i fælleskab
- Debatmøde: Folkeoplysning 3.0 - Hvad skal vi med dannelse?
- Bæredygtighed i voksenlæring
- Debatmøde: Corona-krisen og de folkelige organisationer
- Unge deltager – men får de indflydelse?
- Webinar: Den bæredygtige stat
- Læringsfestival online 2021
- ”Vi står med ryggen mod muren” - om nødvendigheden af at gøre tingene anderledes
- Men, jeg er jo kun en dråbe i havet
- Bæredygtighed bor i hjertet af dansk design – og i folkeoplysning?
- Webinar: Demokrati og matematikundervisning
- Konference: Hvidvask kontrol i foreningerne
- Bæredygtig voksenvejledning
- Puster medierne til polarisering og politisk mistillid?
- Er vi bange for Kina?
- #Metoo – hvordan forener vi kampen for retfærdighed med retssikkerheden?
- Skal vi droppe de klassiske politiske ideologier for at redde verden?
- Kan vi vækste os til en bedre fremtid?
- Webinar: Grøn Jobgaranti
- Kan dannelse ændre verden?
- Vifo-webinar om folkeoplysningen i kommunerne
- Den gode genåbning for unge
- Konference: Kan folkeuniversitetet bygge bro mellem forskerne og samfundet?
- Webinar: Voksenlæring kan bidrage til et bæredygtigt samfund
- Hvad skal de unge dannes til?
- Kulturministeren inviterer til konference om foreningslivets vilkår
- Forslag til mindre bøvl med bankerne
- Folkemøde Bornholm i Vartov, København
- Anne Skare beskriver den fremtid, vi skal være samfund i
- DFS-årsmøde om den bæredygtige stat
- Har corona-krisen ændret vores syn på døden?
- Hvordan har de unge det?
- Har vi brug for en entreprenørstat?
- Skal vi sætte naturen fri?
- Vifo-konference: Folkeoplysning i fællesskab
- Webinar: Styrk din lokale interessevaretagelse
- EU-dagen – en demokratisk festdag
- Hvad er folkeoplysningens rolle i den globale udvikling?
- Samskabelse i strategi og praksis
- Democracy Drinks
- Ruslands invasion af Ukraine
- Webinar: Ruslands invasion af Ukraine (1)
- Hvordan er aftenskolen i 2030?
- Kom med til Folkeoplysningens Dag
- Fire svar på demokratiske dilemmaer
- Klimafolkemøde 2022
- Frirummets Fællesdag
- Hvor er gnisten i folkeoplysningen?
- Samarbejdet mellem kommuner og folkeoplysning
- Ambassadører i grøn omstilling
- Temamøde om verdenmålspartnerskaber i UGE 17
- Årsmøde og repræsentantskabsmøde den 19. april
- Folkeoplysningens Dag 2023
- Styrk debatkulturen - blev debatpilot
- Craftivism Festival – mod fast-fashion og tøjspild
- Hvad skal vi med nationer i det 21. århundrede?
- Hvad kan europæisk identitet blive?
- Temamøde om verdensmålscertificering
- Folkeoplysningens rum og roller
- Kommissionen, forskeren og praktikerne om unge uden job og uddannelse
- Hvad lover regeringen civilsamfundet?
- Voksenpædagogikken i Uddannelser for Bæredygtig Udvikling
- Morgensymposium i folkeoplysningens navn
- Global Bildung Day 2023
- AFLYST: Fremtidens Folkeoplysning
- Individuelt ansvar eller strukturelle magtforhold
- Åben invitation til DOF’s 50-års jubilæum
- Hvordan skaber man rum til læsning og fordybelse?
- Giv nøglerne til de demokratiske rum videre - Aarhus
- Giv nøglerne til de demokratiske rum videre - Roskilde
- Fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Hillerød
- Fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Vejle
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Odense
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Roskilde
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Aarhus
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Herning
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Hillerød
- Sætter folkeoplysningsloven grænser for aftenskoler med vokseværk?
- Demensvenlighed i kultur- og fritidslivet giver mening
- Kursus: Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Ringe
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Ringsted
- Kursus: Kom godt rundt om administrationen af aftenskoler - Aarhus
- Kom godt rundt om administrationen af aftenskole - Ringsted
- DFS repræsentantskabsmøde 2024
- Årsmøde 2024
- Vifo webinar om unge
- Gratis seminar for aktører i voksenlæringssektoren
- Folkeoplysningens Laboratorium 15. maj
- Folkeoplysningens Laboratorium 21. maj
- Folkeoplysningens laboratorium 29. maj
- Gratis konference: Få inspiration til digitalisering af frivilligt arbejde
- Lancering af undersøgelse af hverdagsdemokratiet
- Kursus: skab udvikling med fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktivitet
- Folkeoplysningens Dag - Folkelig grøn forandring
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Roskilde (1)
- Kom med til konference om aftenskoler
- Festival Himmelblå
- Fremtidens dannelse i Norden
- Højskolernes grønne symposium
- Konferencen "Folk Enlightenment Ukraine"
- Vil du med på workshop i Kroatien?
- Fyraftensarrangement: hverdagsdemokrati og aktivt medborgerskab
- Skab udvikling med fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Roskilde
---------------
Dragskolen
Dragskolen er indstillet af Magnus Lykke Johansson, Ida Dreier, Maia Dalsgaard, Laura Balslev, Signe Heinfelt Tolbøll, Kim André og Marusia Elnegaard Lehn
Foreningen 'Dragskolen' tilbyder et halvårligt undervisningsforløb for unge mellem 12 og 30 år, der vil dygtiggøre sig i drag-performance og scenekunst mm. Skolen skaber et farverigt miljø og sparringsrum for deltagerne, hvor de kan udforske deres (køns)identitet gennem drag-kunsten.
Mange af deltagerne er en del af LGBT+ gruppen, som finder sammenhold og gensidig forståelse for hinanden igennem undervisningen.
Aktiviteterne handler ikke kun om parykker og performance, men også om at skabe en accept af sig selv og andre, og derfor er skolen meget mere end et sted, hvor man lærer at være drag. Det er en investering i den personlige udvikling for LGBT+-personer og alle andre, der deltager.
Folkeoplysningens Pris' jury har nomineret Dragskolen med denne begrundelse:
Dragskolen er indstillet til Folkeoplysningens Pris, da den er et vigtigt kreativt fællesskab for unge, der ønsker at udforske kønsudtryk, som falder uden for de normative rammer. Det er et ekstraordinært initiativ, der skaber et trygt og identitetsskabende miljø for unge, hvor de lærer at udtrykke sig selv sammen med ligesindede.
Skolen – der er den første af sin slags i Danmark – tilbyder de unge et trygt fællesskab, samtidig med at skolen er åben for alle uanset baggrund.
Skolens aktiviteter har både en stor gennemslagskraft for deltagerne, som får styrket deres selvopfattelse, og for samfundet, hvor skolen er med til at normalisere drag som hobby og kunstform. Endeligt formår skolen at udvikle folkeoplysningen via dens utraditionelle tilgang til læring og via skolens evne til at tale ind i et emne, der er aktuelt i samfundsdebatten.
*Skolen er startet op i samarbejde med AOF Storkøbenhavn, men er nu en selvstændig forening og udbyder.