Indholdsfortegnelse
- Voksnes læring for et grønt, konkurrencedygtigt og socialt bæredygtigt Norden
- Global Bildung Festival
- Spil i folkeoplysningen
- Tempo, trivsel og præstation
- European Bildung Day 2022
- DFS holder årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Global Bildung Festival (1)
- København: Hvordan kommer vi racisme og diskrimination til livs?
- Aktuel viden og erfaringer om ordblinde og andre læsevanskeligheder
- Aktivisme og ungefællesskaber
- Frirumsdebat: Favner vores integration det mangfoldige?
- Dannelse på jordomrejse
- Konference om voksnes kompetencer
- Webinar 1 om Puljen Det nye Folkerum
- Webinar 2 om Puljen Det nye Folkerum
- Online undervisning i aftenskolen
- Træning i deltagelsesfacilitering
- Demokrati, medier og tech i Norden
- DFS' Årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Webinar: Kunstneriske aktiviteter under coronaen
- Hvordan sætter vi naturen fri? /
- Aflyst: Hvordan når vi Verdensmålene?
- Grøn omstilling og civilsamfundets rolle
- Aflyst: To dages konference om folkeoplysning i fælleskab
- Debatmøde: Folkeoplysning 3.0 - Hvad skal vi med dannelse?
- Bæredygtighed i voksenlæring
- Debatmøde: Corona-krisen og de folkelige organisationer
- Unge deltager – men får de indflydelse?
- Webinar: Den bæredygtige stat
- Læringsfestival online 2021
- ”Vi står med ryggen mod muren” - om nødvendigheden af at gøre tingene anderledes
- Men, jeg er jo kun en dråbe i havet
- Bæredygtighed bor i hjertet af dansk design – og i folkeoplysning?
- Webinar: Demokrati og matematikundervisning
- Konference: Hvidvask kontrol i foreningerne
- Bæredygtig voksenvejledning
- Puster medierne til polarisering og politisk mistillid?
- Er vi bange for Kina?
- #Metoo – hvordan forener vi kampen for retfærdighed med retssikkerheden?
- Skal vi droppe de klassiske politiske ideologier for at redde verden?
- Kan vi vækste os til en bedre fremtid?
- Webinar: Grøn Jobgaranti
- Kan dannelse ændre verden?
- Vifo-webinar om folkeoplysningen i kommunerne
- Den gode genåbning for unge
- Konference: Kan folkeuniversitetet bygge bro mellem forskerne og samfundet?
- Webinar: Voksenlæring kan bidrage til et bæredygtigt samfund
- Hvad skal de unge dannes til?
- Kulturministeren inviterer til konference om foreningslivets vilkår
- Forslag til mindre bøvl med bankerne
- Folkemøde Bornholm i Vartov, København
- Anne Skare beskriver den fremtid, vi skal være samfund i
- DFS-årsmøde om den bæredygtige stat
- Har corona-krisen ændret vores syn på døden?
- Hvordan har de unge det?
- Har vi brug for en entreprenørstat?
- Skal vi sætte naturen fri?
- Vifo-konference: Folkeoplysning i fællesskab
- Webinar: Styrk din lokale interessevaretagelse
- EU-dagen – en demokratisk festdag
- Hvad er folkeoplysningens rolle i den globale udvikling?
- Samskabelse i strategi og praksis
- Democracy Drinks
- Ruslands invasion af Ukraine
- Webinar: Ruslands invasion af Ukraine (1)
- Hvordan er aftenskolen i 2030?
- Kom med til Folkeoplysningens Dag
- Fire svar på demokratiske dilemmaer
- Klimafolkemøde 2022
- Frirummets Fællesdag
- Hvor er gnisten i folkeoplysningen?
- Samarbejdet mellem kommuner og folkeoplysning
- Ambassadører i grøn omstilling
- Temamøde om verdenmålspartnerskaber i UGE 17
- Årsmøde og repræsentantskabsmøde den 19. april
- Folkeoplysningens Dag 2023 - kryds i kalenderen
- Styrk debatkulturen - blev debatpilot
- Craftivism Festival – mod fast-fashion og tøjspild
- Hvad skal vi med nationer i det 21. århundrede?
Brobyggeruddannelsen - Brobyggerne
Brobyggeruddannelsen er indstillet af Sofie Dahl Hansen, Brobyggerne - Center for Dialogkaffe, der skriver:
Vi oplever, at mange gerne vil mere dialog og samtale på tværs af uenighed og grupperinger i samfundet, men mangler redskaber. Med Brobyggeruddannelsen styrker vi dialogen og den demokratiske samtale og enkeltpersoners forudsætninger og motivation for at bidrage til netop dét.
På Brobyggeruddannes arbejder deltagerne med deres egne fordomme og tolerance, med retorik og sprog, der åbner og lukker, de træner dialogiske kompetencer og konflikthåndtering, og afprøver det hele i mødet med hinanden og spændende gæster.
Vi tror på, at forandringen mod bedre dialog og debatklima starter i den enkelte – og at det vil øge og kvalificere den demokratiske deltagelse, hvis flere får evnerne og modet til at insistere på dialog, være nysgerrig overfor andres synspunkter og bygge bro til dem, man er uenig med, forskellig fra eller ikke forstår.
Folkeoplysningens Pris' jury har nomineret brobyggeruddannelsen med denne begrundelse:
Brobyggeruddannelsen er nomineret til Folkeoplysningens Pris, fordi initiativet tænker på tværs af ekkokamre og dermed bryder med en vane – og kassetænkning.
Juryen mener, at det er en ekstraordinær samfundsrelevant indsats, fordi uddannelsen samler mangfoldige deltagergrupper, som får redskaber til at skabe deres egne lokale aktiviteter, der samler uenige parter.
Uddannelsen danner rammen for nye former for fællesskaber, fordi nuancer bringes frem og sættes i spil, samtidig med der skabes et nyt rum for dialog. Initiativet bygger på den enkeltes engagement i samspil med lokalsamfundet.
Gennemslagskraften i initiativet baseres på den udvidede forståelse, som Brobyggerne skaber for forskelligheder blandt forskellige befolkningsgrupper, det løfter den folkeoplysende tradition, fordi det sætter en bevægelse i gang, der via aktivt medborgerskab skaber en øget sammenhængskraft i samfundet.
