Indholdsfortegnelse
- Voksnes læring for et grønt, konkurrencedygtigt og socialt bæredygtigt Norden
- Global Bildung Festival
- Spil i folkeoplysningen
- Tempo, trivsel og præstation
- European Bildung Day 2022
- DFS holder årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Global Bildung Festival (1)
- København: Hvordan kommer vi racisme og diskrimination til livs?
- Aktuel viden og erfaringer om ordblinde og andre læsevanskeligheder
- Aktivisme og ungefællesskaber
- Frirumsdebat: Favner vores integration det mangfoldige?
- Dannelse på jordomrejse
- Konference om voksnes kompetencer
- Webinar 1 om Puljen Det nye Folkerum
- Webinar 2 om Puljen Det nye Folkerum
- Online undervisning i aftenskolen
- Træning i deltagelsesfacilitering
- Demokrati, medier og tech i Norden
- DFS' Årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Webinar: Kunstneriske aktiviteter under coronaen
- Hvordan sætter vi naturen fri? /
- Aflyst: Hvordan når vi Verdensmålene?
- Grøn omstilling og civilsamfundets rolle
- Aflyst: To dages konference om folkeoplysning i fælleskab
- Debatmøde: Folkeoplysning 3.0 - Hvad skal vi med dannelse?
- Bæredygtighed i voksenlæring
- Debatmøde: Corona-krisen og de folkelige organisationer
- Unge deltager – men får de indflydelse?
- Webinar: Den bæredygtige stat
- Læringsfestival online 2021
- ”Vi står med ryggen mod muren” - om nødvendigheden af at gøre tingene anderledes
- Men, jeg er jo kun en dråbe i havet
- Bæredygtighed bor i hjertet af dansk design – og i folkeoplysning?
- Webinar: Demokrati og matematikundervisning
- Konference: Hvidvask kontrol i foreningerne
- Bæredygtig voksenvejledning
- Puster medierne til polarisering og politisk mistillid?
- Er vi bange for Kina?
- #Metoo – hvordan forener vi kampen for retfærdighed med retssikkerheden?
- Skal vi droppe de klassiske politiske ideologier for at redde verden?
- Kan vi vækste os til en bedre fremtid?
- Webinar: Grøn Jobgaranti
- Kan dannelse ændre verden?
- Vifo-webinar om folkeoplysningen i kommunerne
- Den gode genåbning for unge
- Konference: Kan folkeuniversitetet bygge bro mellem forskerne og samfundet?
- Webinar: Voksenlæring kan bidrage til et bæredygtigt samfund
- Hvad skal de unge dannes til?
- Kulturministeren inviterer til konference om foreningslivets vilkår
- Forslag til mindre bøvl med bankerne
- Folkemøde Bornholm i Vartov, København
- Anne Skare beskriver den fremtid, vi skal være samfund i
- DFS-årsmøde om den bæredygtige stat
- Har corona-krisen ændret vores syn på døden?
- Hvordan har de unge det?
- Har vi brug for en entreprenørstat?
- Skal vi sætte naturen fri?
- Vifo-konference: Folkeoplysning i fællesskab
- Webinar: Styrk din lokale interessevaretagelse
- EU-dagen – en demokratisk festdag
- Hvad er folkeoplysningens rolle i den globale udvikling?
- Samskabelse i strategi og praksis
- Democracy Drinks
- Ruslands invasion af Ukraine
- Webinar: Ruslands invasion af Ukraine (1)
- Hvordan er aftenskolen i 2030?
- Kom med til Folkeoplysningens Dag
- Fire svar på demokratiske dilemmaer
- Klimafolkemøde 2022
- Frirummets Fællesdag
- Hvor er gnisten i folkeoplysningen?
- Samarbejdet mellem kommuner og folkeoplysning
- Ambassadører i grøn omstilling
- Temamøde om verdenmålspartnerskaber i UGE 17
- Årsmøde og repræsentantskabsmøde den 19. april
- Folkeoplysningens Dag 2023 - kryds i kalenderen
- Styrk debatkulturen - blev debatpilot
- Craftivism Festival – mod fast-fashion og tøjspild
- Hvad skal vi med nationer i det 21. århundrede?
Goldschmidts Musikakademi
Goldschmidts Musikakademi er indstillet af Dina Gelfer-Jørgensen, Dansk Amatørorkester Samvirke, der skriver:
I 2011 stiftede Henrik Goldschmidt "Goldschmidts Musikakademi", som er beliggende på Nørrebro. Musikskolens mål er bl.a. at lade musik og kunst skabe bånd på tværs af kulturelle, sociale og nationale tilhørsforhold.
Og det er lykkedes på Goldschmidts Musikakademi. Flere hundrede børn får gratis musikundervisning, fordi det ikke skal være familiens økonomi, der bør være afgørende for, om man kan få musikken ind i sit liv. At få et kendskab til musikkens mangfoldighed, gør en verden til forskel for udsatte og marginaliserede børn.
Skolen arbejder mod det fælles mål: "Der skal være plads til alle". Eleverne får musikundervisning hver uge og får lov til at låne et instrument gratis. Mange syriske flygtningebørn og unge har modtaget undervisning på musikskolen, og de er nået langt.
Da de ukrainske flygtninge begyndte at komme til Danmark, gik der ikke mange uger, før Henrik Goldschmidt havde fået budskab ud om Musikskolen. En uvurderlig hjælp for børn og unge, som har været ude for krigens rædsler og gennemgået traumatiske oplevelser.
Allerede nu har Musikskolens børn og unge holdt flere koncerter, hvor syriske og ukrainske børn og unge deltog sammen med andre nationaliteter. Det er en meget stor og bevægende oplevelse at se både forældre og børn til disse koncerter; at se forældrene får et frirum fra bekymringer om deres hjemland og glæden ved at se deres børn blive optaget af musikken.
Folkeoplysningens Pris' jury har nomineret Goldschmidts Musikakademi med denne begrundelse:
Goldschmidts Musikakademi er nomineret til Folkeoplysningens Pris, fordi det er et ekstraordinært udtryk for, hvordan musikken og kunsten kan skabe samspil og nedbryde fordomme mellem mennesker med forskellige baggrunde og nationaliteter. På den måde er initiativet i et folkeoplysningsperspektiv et fantastisk eksempel på, hvordan man via musik, åbenhed og tolerance styrker børn og unges demokratiske dannelse.
Initiativet har gennemslagskraft, fordi det igennem den enkelte bidrager til ny mellemmenneskelig indsigt og forståelse.
Med skolens mål om, at der skal være plads til alle, anser juryen Musikakademiet for at være en inspirator for andre musikskoler. Da initiativet er gratis og endda tilbyder låneinstrumenter, er det inkluderende og skaber både nye fællesskaber og nye udviklingsmuligheder for de børn og unge. Initiativet er med til at løfte folkeoplysning, fordi det både er vedrørende og vedvarende.
