Indholdsfortegnelse
- Voksnes læring for et grønt, konkurrencedygtigt og socialt bæredygtigt Norden
- Global Bildung Festival
- Spil i folkeoplysningen
- Tempo, trivsel og præstation
- European Bildung Day 2022
- DFS holder årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Global Bildung Festival (1)
- København: Hvordan kommer vi racisme og diskrimination til livs?
- Aktuel viden og erfaringer om ordblinde og andre læsevanskeligheder
- Aktivisme og ungefællesskaber
- Frirumsdebat: Favner vores integration det mangfoldige?
- Dannelse på jordomrejse
- Konference om voksnes kompetencer
- Webinar 1 om Puljen Det nye Folkerum
- Webinar 2 om Puljen Det nye Folkerum
- Online undervisning i aftenskolen
- Træning i deltagelsesfacilitering
- Demokrati, medier og tech i Norden
- DFS' Årsmøde og repræsentantskabsmøde
- Webinar: Kunstneriske aktiviteter under coronaen
- Hvordan sætter vi naturen fri? /
- Aflyst: Hvordan når vi Verdensmålene?
- Grøn omstilling og civilsamfundets rolle
- Aflyst: To dages konference om folkeoplysning i fælleskab
- Debatmøde: Folkeoplysning 3.0 - Hvad skal vi med dannelse?
- Bæredygtighed i voksenlæring
- Debatmøde: Corona-krisen og de folkelige organisationer
- Unge deltager – men får de indflydelse?
- Webinar: Den bæredygtige stat
- Læringsfestival online 2021
- ”Vi står med ryggen mod muren” - om nødvendigheden af at gøre tingene anderledes
- Men, jeg er jo kun en dråbe i havet
- Bæredygtighed bor i hjertet af dansk design – og i folkeoplysning?
- Webinar: Demokrati og matematikundervisning
- Konference: Hvidvask kontrol i foreningerne
- Bæredygtig voksenvejledning
- Puster medierne til polarisering og politisk mistillid?
- Er vi bange for Kina?
- #Metoo – hvordan forener vi kampen for retfærdighed med retssikkerheden?
- Skal vi droppe de klassiske politiske ideologier for at redde verden?
- Kan vi vækste os til en bedre fremtid?
- Webinar: Grøn Jobgaranti
- Kan dannelse ændre verden?
- Vifo-webinar om folkeoplysningen i kommunerne
- Den gode genåbning for unge
- Konference: Kan folkeuniversitetet bygge bro mellem forskerne og samfundet?
- Webinar: Voksenlæring kan bidrage til et bæredygtigt samfund
- Hvad skal de unge dannes til?
- Kulturministeren inviterer til konference om foreningslivets vilkår
- Forslag til mindre bøvl med bankerne
- Folkemøde Bornholm i Vartov, København
- Anne Skare beskriver den fremtid, vi skal være samfund i
- DFS-årsmøde om den bæredygtige stat
- Har corona-krisen ændret vores syn på døden?
- Hvordan har de unge det?
- Har vi brug for en entreprenørstat?
- Skal vi sætte naturen fri?
- Vifo-konference: Folkeoplysning i fællesskab
- Webinar: Styrk din lokale interessevaretagelse
- EU-dagen – en demokratisk festdag
- Hvad er folkeoplysningens rolle i den globale udvikling?
- Samskabelse i strategi og praksis
- Democracy Drinks
- Ruslands invasion af Ukraine
- Webinar: Ruslands invasion af Ukraine (1)
- Hvordan er aftenskolen i 2030?
- Kom med til Folkeoplysningens Dag
- Fire svar på demokratiske dilemmaer
- Klimafolkemøde 2022
- Frirummets Fællesdag
- Hvor er gnisten i folkeoplysningen?
- Samarbejdet mellem kommuner og folkeoplysning
- Ambassadører i grøn omstilling
- Temamøde om verdenmålspartnerskaber i UGE 17
- Årsmøde og repræsentantskabsmøde den 19. april
- Folkeoplysningens Dag 2023
- Styrk debatkulturen - blev debatpilot
- Craftivism Festival – mod fast-fashion og tøjspild
- Hvad skal vi med nationer i det 21. århundrede?
- Hvad kan europæisk identitet blive?
- Temamøde om verdensmålscertificering
- Folkeoplysningens rum og roller
- Kommissionen, forskeren og praktikerne om unge uden job og uddannelse
- Hvad lover regeringen civilsamfundet?
- Voksenpædagogikken i Uddannelser for Bæredygtig Udvikling
- Morgensymposium i folkeoplysningens navn
- Global Bildung Day 2023
- AFLYST: Fremtidens Folkeoplysning
- Individuelt ansvar eller strukturelle magtforhold
- Åben invitation til DOF’s 50-års jubilæum
- Hvordan skaber man rum til læsning og fordybelse?
- Giv nøglerne til de demokratiske rum videre - Aarhus
- Giv nøglerne til de demokratiske rum videre - Roskilde
- Fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Hillerød
- Fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Vejle
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Odense
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Roskilde
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Aarhus
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Herning
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Hillerød
- Sætter folkeoplysningsloven grænser for aftenskoler med vokseværk?
- Demensvenlighed i kultur- og fritidslivet giver mening
- Kursus: Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Ringe
- Sådan skaber I udvikling i folkeoplysningsudvalget - Ringsted
- Kursus: Kom godt rundt om administrationen af aftenskoler - Aarhus
- Kom godt rundt om administrationen af aftenskole - Ringsted
- DFS repræsentantskabsmøde 2024
- Årsmøde 2024
- Vifo webinar om unge
- Gratis seminar for aktører i voksenlæringssektoren
- Folkeoplysningens Laboratorium 15. maj
- Folkeoplysningens Laboratorium 21. maj
- Folkeoplysningens laboratorium 29. maj
- Gratis konference: Få inspiration til digitalisering af frivilligt arbejde
- Lancering af undersøgelse af hverdagsdemokratiet
- Kursus: skab udvikling med fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktivitet
- Folkeoplysningens Dag - Folkelig grøn forandring
- Godkendelse af folkeoplysende foreninger - Roskilde (1)
- Kom med til konference om aftenskoler
- Festival Himmelblå
- Fremtidens dannelse i Norden
- Højskolernes grønne symposium
- Konferencen "Folk Enlightenment Ukraine"
- Vil du med på workshop i Kroatien?
- Fyraftensarrangement: hverdagsdemokrati og aktivt medborgerskab
- Skab udvikling med fleksible tilrettelæggelsesformer og debatskabende aktiviteter - Roskilde
- Kursus: Bliv klogere på kommunalfuldmagten
- Tre tidligere ministre debatterer dannelse
Folkeoplysningen er porten til det folkelige engagement; dér, hvor mennesker mødes i nye fællesskaber. Det er dér, hvor vi lærer nyt og udvider hinandens horisont. Og det er dér, hvor vi dyrker den demokratiske samtale og det aktive medborgerskab på tværs af geografi, alder og socioøkonomiske forhold.
De fysiske og forpligtende fællesskaber er en hjørnesten i folkeoplysningen – men fællesskaberne er ikke statiske, og der er brug for løbende fornyelse. En mere fri og fleksibel folkeoplysningslov kan bidrage til at understøtte denne udvikling.
- at det skal være billigere at gå til folkeoplysning
- at der skal skabes større frihed og fleksibilitet i tilskudsmodellerne
- at folkeoplysningens adgang til egnede lokaler skal forbedres og sikres
- at der oprettes en pulje til udvikling og styrkelse af den demokratiske deltagelse
Samlet set foreslår vi en regelforenkling – hvor området sættes fri til i større grad at tilpasse sig et moderne liv, men hvor vi samtidig holder fast i den tradition, der danner grundlag for, at vi kan mødes på tværs af forskelligheder.
Lavere pris - øget deltagelse
I løbet af de seneste tyve år er tilskuddene til den folkeoplysende voksenundervisning faldet med 50 pct.
Samtidig er der store forskelle på de kommunale tilskud, hvor kommunerne giver fra 7 kr. pr. indbygger til 162 kr. pr. indbygger. Det skaber en geografisk skævhed, som betyder, at borgere på tværs af Danmark ikke har de samme muligheder for at deltage i de folkeoplysende fællesskaber.
Prisen for at deltage i den folkeoplysende voksenundervisning er blevet så høj, at det er en reel barriere for mange. I DFS mener vi ikke, at deltagerprisen må forhindre borgere i at blive en del af de lærende fællesskaber, og derfor foreslår DFS en model, der gør deltagerbetalingen lavere, så folkeoplysningen bliver mere tilgængelig for flere borgere i hele Danmark.
- at der indføres en tilskudsbund til folkeoplysende voksenundervisning på minimum 1/2, fremfor den nuværende tilskudsbrøk på maksimum 1/3.
- at reglerne for særlige tilskud og brøkerne på handicapområdet sikres med en bund på 8/9-dele.
Fleksible fællesskaber
Covid-19 har bragt os ind i en ny og accelereret digital tidsalder. Nye former for deltagelse, herunder de digitale og hybride former, har vist deres begrænsninger, men også deres potentialer. Dem skal vi udnytte.
De digitale løsninger kan med fordel bruges til at sikre kreative og innovative aktiviteter. Større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af de folkeoplysende aktiviteter kan gøre dem mere tilgængelige for borgere, der bor i land -/ og yderkommuner.
- at loven tilpasses, så der er mulighed for at tilrettelægge 100% online-forløb.
DFS mener, at der er brug for en modernisering af loven, så fleksibiliteten øges.
Derfor foreslår vi at fjerne de krav, der begrænser de folkeoplysende foreningers frie anvendelse af deres tilskud. Når den enkelte forening selv kan disponere over deres tilskud, kan de bedre tilpasse sig den konkrete efterspørgsel i deres lokalområde.
- at tilskudsbrøken på 1/2 frit kan anvendes som en bruttoramme til alle udgifter.
Flere egnede lokaler
Tiden er løbet fra, at voksenundervisning kan foregå i et klasseværelse på den lokale folkeskole.
For at sikre synlighed og attraktive tilbud bør de fysiske rammer for folkeoplysende aktiviteter opprioriteres politisk. Desværre oplever mange foreninger, der udbyder folkeoplysende voksenundervisning, såvel som de frivillige folkeoplysende foreninger, at de kommunalt anviste lokaler ikke imødekommer behovet for bl.a. omfang, tilgængelighed, opbevaringsmuligheder eller fagspecifik egnethed.
- at der etableres flere moderne mødesteder for åbne og fleksible fællesskaber med en bred geografisk spredning.
- at vilkårene for hvad der forstås som et egnet lokale på aftenskoleområdet sidestilles med vilkårene på foreningsområdet.
- at støtte til foreningernes egne lokaler opprioriteres.
Fornyelse af den demokratiske deltagelse
Folkeoplysning er værktøjet til at facilitere en fælles demokratisk samtale, som kan være et værn mod fake news og polarisering. Det deltagende demokrati er fuldstændigt afgørende for et velfungerende samfund. Det er gennem borgernes aktive deltagelse i fællesskabet, at demokratiet bevares og vitaliseres.
Den grundlæggende folkeoplysende idé har stor samfundsværdi, men vi ser et behov for at udvikle nye metoder til inddragelse af nye målgrupper, blandt andet udsatte grupper, men også de mange nye former for borgergrupper, som vi ser i disse år.
Derfor er der brug for midler til at udvikle nye formater og metoder i de lokale folkeoplysende skoler og foreninger.
- at der i perioden 2022–2026 afsættes en pulje på 24 mio. kr. årligt, som skal anvendes til at udvikle nye formater i folkeoplysningen.